Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Leverantörsportal underlättar hanteringen av produktdata

Produktdata blir allt viktigare för oss på Ahlsell och dig som leverantör. Hela 30 % av kundernas köp sker idag via digitala kanaler, där produktinformationen till stor del ligger till grund för köpbesluten. Kundernas krav på korrekt och uppdaterad produktinformation ökar också drivet av digitaliseringen av både deras egna och deras kunders verksamhet som ställer krav på digital produktinformation i flera led. Trenden att leverantörerna breddar sina sortiment och ökar takten på produktutveckling så att de kommer med nya produkter oftare, bidrar också till behovet att en effektiv hantering av produktdata.

Du som leverantör skapar och ansvarar för produktdata för dina egna produkter. För att tillgängliggöra denna information åt kunderna behöver vi kunna hantera produktdata från dig på ett effektivt sätt som även säkerställer kvalitén.

Leverantörsportalen

För att förbättra hantering av produktdata, driver vi ett koncernövergripande projekt. Projektets mål är att:

  • Snabbare publicera nya produkter.
  • Möjliggöra nya digitala tjänster.
  • Förbättra kvalitén på produktdata.
  • Möjliggöra för produktansvariga att fokusera på försäljning istället för administration.

Detta arbete kommer att innebära en förbättring av hur vi tar emot produktdata från dig. Vi kommer att lansera en webbportal där leverantörer kan logga in och registrera nya produkter. Registrering kan ske artikel per artikel, eller flera artiklar på en gång genom import av Excellistor, eller via import av data från branschdatabaser. Ahlsell kommer att integrera med följande branschorganisationer: RSK och SEG i Sverige, LVI och STK i Finland, samt NRF, EFO och NOBB i Norge. Efter registrering av generella produktdata kompletterar du som leverantör sedan med Ahlsell-specifika data, exempelvis prisuppgifter.

Det nya arbetssättet innebär också att vi kommer att hantera data mer likriktat tvärs våra olika marknader. Portalen kommer att användas i alla länder och för alla sortiment. Kvalitén på produktinformationen säkerställs genom validering redan när data registreras. Våra krav på informationen synliggörs alltså tydligare för dig som leverantör.

När du har registrerat produktinformationen i portalen går den vidare i ett arbetsflöde till produktchefen hos oss som godkänner och berikar med interna data. Sedan publiceras produkten i vårt affärssystem och digitala kanaler.

Vad innebär portalen för dig som leverantör till Ahlsell?

Vår leverantörsportal för produktdata kommer att innebära flera förbättringar för dig som leverantör. Genom portalen kommer du att få en överblick av ditt sortiment hos oss. Du kommer också att få en bra förståelse för de krav som ställs på informationen och kan åtgärda eventuella felaktigheter redan vid registreringen. Ett arbetsflöde i portalen guidar igenom alla steg som krävs för att registrera produkter. Om det rör sig om stora mängder artiklar kan man importera fördefinierade Excellistor. Har du som leverantör redan registrerat produktinformation i en branschdatabas som vi på Ahlsell samarbetar med så kan vi hämta denna data med hjälp av funktionalitet i portalen. De som samarbetar med oss på Ahlsell i flera länder kommer också att märka att arbetssättet med produktinformation är lika överallt.

Leverantörsportalen lanseras våren 2020

Arbetet med utveckling av leverantörsportalen och integration mot branschdatabaserna pågår för fullt. Ahlsell kommer att involvera ett antal leverantörer i utvecklingen av funktionaliteten för att säkerställa att det blir så enkelt som möjligt. Lansering av portalen och det nya arbetssättet med produktdata beräknas ske i maj 2020. Information och utbildning till dig som leverantör kommer att ges i samband med lanseringen.

Har du frågor?

Har du frågor kring vårt förbättringsarbete med produktdata och leverantörsportalen kontakta den produktchef eller inköpschef som ansvarar för er leverantör. Du kan även kontakta Martin Sjöberg som projektleder detta arbete. Martin nås på martin.sjoberg@ahlsell.se.

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript