2011-05-25

Energieffektivitet belönas

EnergiEffektiviseringsFöretagen (EEF) utsåg igår Ahlsell till Årets Framtidsföretag 2011. Ahlsell fick utmärkelsen för sitt arbete med Energieffektiv - Ett samarbete mellan Ahlsell och ett antal leverantörer för att tydliggöra nyttan med energieffektiva produkter. Priset togs emot av Jonny Kohlström, chef för affärsprocesser på Ahlsell och initiativtagare till Energieffektiv. Jonny menar att utmärkelsen är ett välkommet kvitto på det arbete som Ahlsell och dess samarbetspartners har lagt ner.

- Det är något både vi och våra leverantörer länge har sett som en nödvändig åtgärd, som innebär att göra det enklare för våra kunder att göra ett miljömässigt bra val som nu har uppmärksammats.

Utmärkelsen delades ut av Hans Nilsson, ordförande i EEF med motiveringen:
- Ahlsell gör en viktig pionjärgärning genom sitt system "Energieffektiv" som gör att de goda egenskaperna blir utmärkta i ordets alla bemärkelser. På så sätt kan marknadens aktörer lättare finna en väg framåt när de vill energieffektivisera, men förut tvekat i brist på säker information.

Genom Energieffektiv tar Ahlsell ett helhetsgrepp om energieffektivisering, så att både leverantörer och kunder med hjälp av ny teknik kan öka komforten, minska underhållet och samtidigt göra en lönsam affär.

- En utmaning har varit att förklara på vilket sätt som energieffektiva produkter faktiskt sänker totalkostnaden, trots att de i vissa fall är dyrare i inköp. 80 procent av en produkts livscykelkostnad är i regel driftskostnader. Får du ner den kostnadsdelen får du en betydligt bättre affär i slutändan. Den dialogen försöker vi lyfta fram, säger Jonny Kohlström.

Satsningen med Energieffektiv fortsätter. Just nu genomförs en landsomfattande turné och ett utbildningspaket för installatörerna utvärderas just nu i ett antal pilotutbildningar, så kallad grön installatör.

Marknaden för energieffektiva produkter är på uppgång. Sedan starten för 11 månader sedan har Ahlsells omsättning för energieffektiva produkter ökat med 80 procent.

- Man väljer energieffektiva produkter när fördelarna är tydliga, säger Jonny Kohlström.

Jonny Kohlström, Ahlsell Sverige AB
Tel: 073- 325 47 93

www.energieffektiv.se

Bildtext

Från vänster: Jonny Kohlström, Ahlsell, Ronald Åström, Ahlsell och Hans Nilsson, Ordförande i EEF.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner och Kyl. Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda. www.ahlsell.se.