2022-03-02

Ahlsell förvärvar den finska elgrossisten EL-Parts Oy

Ahlsell har tecknat avtal om att köpa alla aktier i det finska elgrossistföretaget EL-Parts Oy med verksamhet i Tuusula där de erbjuder professionella elinstallatörer en kostnadseffektiv distributionskanal för sina inköp. Bolaget omsätter ca 100 miljoner årligen där 60 procent av omsättningen sker via e-handel.

Huvuddelen av EL-Parts kunder är små och medelstora företag inom elbranschen samt företag inom industri- och byggnadssektorn. Förvärvet bidrar till att öka Ahlsells kompetens och kundkrets samt diversifierar Ahlsells utbud inom elbranschen, samtidigt som EL-Parts kunder får tillgång till ett bredare produktutbud och flera logistiklösningar.

Tills vidare fortsätter EL-Parts sin affärsverksamhet under sitt eget varumärke, som en del av Ahlsell-koncernen.

Förvärvet förväntas vara genomfört i början av april.

Claes Seldeby, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08-685 70 00, claes.seldeby@ahlsell.se

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter nästan 37 miljarder SEK och de tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 6 000 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!