2012-06-04

Kenneth Bengtsson ny styrelseordförande i Ahlsell AB

Den 9 maj slutförde CVC Capital Partners köpet av Ahlsell-koncernen. Till ny styrelseordförande i bolaget har Kenneth Bengtsson utsetts.

Kenneth är styrelseordförande i Svenskt Näringsliv och har en lång karriär inom ICA bakom sig, där han nyligen avgick som dess koncernchef.

”Det känns stimulerande att få en genuin handelsman med en framgångsrik karriär från ett marknadsledande bolag som ny ordförande. Sannolikt finns det mycket Ahlsell kan lära av ICA:s framgångssaga”, säger koncernchef Göran Näsholm.

”Ahlsell är ett fantastiskt företag och det känns stimulerande att få vara med och bidra till bolagets fortsatta utveckling”, säger Kenneth Bengtsson.

Peter Tornquist, Partner CVC Capital Partners säger, ”vi gläder oss att förvärvet av Ahlsell nu är genomfört och ser fram emot ett nära samarbete med ledningen och styrelsen för att gemensamt bygga vidare på Ahlsell framgångsrika affärsmodell. Med Kenneth Bengtsson som ordförande har Ahlsell vunnit tillgång till relevant erfarenhet”.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner, med verksamhet även i Baltikum och Ryssland. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda.