2018-12-11

Ahlsell ABs styrelse bekräftar att ha erhållit ett kontant erbjudande om 55 kronor per aktie från Quimper AB

Quimper AB, ett privat aktiebolag som varit eller kommer att vara indirekt investerat av CVC Funds, meddelade i morse ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Ahlsell AB (publ) om att förvärva samtliga aktier i Ahlsell till Quimper till ett pris av 55,00 kronor per aktie, samtidigt som det anges att priset inte kan ökas.

De oberoende styrelseledamöterna i Ahlsell ABs styrelse kommer i enlighet med regelverket att meddela sitt yttrande angående erbjudandet senast två veckor innan slutdatumet för acceptfristen för budet.

Kort sammanfattning av erbjudandet:

• Quimper erbjuder 55,00 kronor kontant per Ahlsell-aktie. Det totala värdet av erbjudandet, baserat på de 326.723.864 aktier i Ahlsell som inte direkt eller indirekt ägs av Quimper eller närstående, uppgår till cirka 17 970 MSEK.
  • Priset som erbjuds för aktierna utgör en premie på 32,5% till slutkursen för aktierna den 10 december 2018 (sista handelsdagen före offentliggörandet av erbjudandet).
  • Ytterligare information om erbjudandet: www.quimperbidco.com

Kenneth Bengtsson, Styrelseordförande Ahlsell AB (publ)

Karin Larsson, Chef för IR och extern kommunikation
08 685 59 24, Karin.Larsson@ahlsell.se

Denna information är sådan som Ahlsell AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 december 2018 kl. 08:55 svensk tid.

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter drygt 30 miljarder SEK och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. De tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 5 800 medarbetare, över 230 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!

Pressmeddelande, 11 december 2018