2011-12-15

Ahlsell investerar i världens största automatlageranläggning

Ahlsell har fattat beslut om att investera i en ny anläggning för hantering av så kallat lättgods i sitt centrallager i Hallsberg.

Anläggningen blir världens största i sitt slag med mer än 100.000 lagringsplatser där hantering av produkter effektiviseras påtagligt. Anläggningen ersätter äldre numera mindre effektiva lösningar och kommer att svara för ca 30 procent av logistikanläggningens kapacitet. Leverantör är Van der Lande Industries som med gott resultat levererat en liknande, dock betydligt mindre, anläggning till koncernens logistikcenter i Norge. Driftstart är planerad till kvartal tre 2012.

Investeringen, som är den största Ahlsell genomfört i Sverige under 2000-talet, skall ses som ett starkt stöd från styrelse och ägare i Ahlsells framtida ambitioner om fortsatt expansion, säger koncernchef Göran Näsholm i en kommentar.

Frågor med anledning av denna information besvaras av Daniel Johansson, logistikchef, telefonnummer 0722-382610, e-post daniel.johansson@ahlsell.se.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner och Kyl. Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda.