2015-06-16

Ahlsell AB : Johan Nilsson ny VD och koncernchef för Ahlsell AB

Ahlsells styrelse har utsett Johan Nilsson till ny VD och koncernchef för Ahlsell-gruppen. Johan kommer tills vidare också att bibehålla ansvaret för Ahlsells verksamhet i Sverige, Ryssland och Baltikum.

''Johan har i sin roll som VD för Ahlsells svenska verksamhet under lång tid visat prov på utmärkt ledarskap och utvecklat bolaget positivt. Det känns därför naturligt att Johan övertar rollen efter Göran Näsholm som efter snart 17 år i positionen väljer att pensionera sig'', säger styrelsens ordförande Kenneth Bengtsson i en kommentar.

''Det gläder oss speciellt att Johan nu tar över VD-skapet för hela Ahlsell-koncernen och fortsätter det positiva utvecklingsarbete han så framgångsrikt lett i Sveriges verksamhet, nu också på koncernövergripande front'', säger Peter Törnquist, vice ordförande i Ahlsells styrelse och representant för huvudägaren i Ahlsell, CVC Capital Partners. "Vi vill också rikta ett stort tack till Göran Näsholm för hans tongivande bidrag i att utveckla Ahlsell till det fina bolag det är idag", säger Peter vidare.

Frågor med anledning av denna information besvaras av Kenneth Bengtsson, telefon 08-685 70 00 eller Peter Törnquist, email ptornquist@cvc.com , telefon 08-407 87 90.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El och Verktyg & Maskiner. Koncernen har en årlig omsättning om ca 22 miljarder SEK och ca 4 800 anställda.