2010-06-29

ÅF och Ahlsell i energisamarbete

ÅF och Ahlsell utvecklar sitt samarbete kring energieffektivitet. Fastighetsägare och industrier ska få det enklare att ta steget mot en energieffektiv lösning som sänker kostnaderna och ökar lönsamheten.

Kombinationen av Ahlsells breda sortiment inom VVS, El, Kyl samt verktyg och maskiner och ÅFs teknikkunnande är ett kraftfullt samarbete mellan djup produktkunskap och övergripande kunskap kring hur de olika systemen samverkar och motverkar varandra.

- Genom att kombinera våra resurser skapar vi ett erbjudande till marknaden som få eller inget annat företag kan matcha, säger Björn Qvist, affärsområdeschef på ÅF.

- Ökad energieffektivitet sänker kostnaden för företaget, samtidigt som det bidrar till samhällets mål, fortsätter Björn Qvist.

Det blir enkelt för kunderna enligt ÅF och Ahlsell. Förenklat uttryckt effektiviseras energianvändningen i fastigheter och av besparingen går lägst 20 % tillbaka direkt tillbaka till fastighetsägaren. 80 % reinvesteras i anläggningen i form av konsultation, installation och materiel. Ahlsell har produkterna och avancerad kunskap om dess användning. Över 4300 produkter i Ahlsells sortiment är nu märkta som "energieffektiv", produkter med minst 20 procent lägre energiförbrukning relativt en referens.

- Det saknas än så länge tydliga riktlinjer och lagstiftning kring märkning av energieffektiva produkter. Tillsammans med ÅF och våra installatörskunder visar vi nu gemensamt vad som är möjligt att uppnå med en effektivare energianvändning. Potentialerna är mycket stora, berättar Jonny Eriksson, chef för affärsprocesser på Ahlsell.

Samarbetet har mottagits väl av marknaden. En gemensam seminarieturné på 19 orter är genomförd. En hemsida är upprättad www.energieffektiv.com
Och redan har ett stort antal kunder inlett ett energisamarbete med ÅF och Ahlsell.

Bildtext: Jonny Eriksson, chef för affärsprocesser på Ahlsell och Björn Qvist, affärsområdeschef på ÅF, vid Welcome Hotel i Järfälla. Welcome Hotell är en av de första kunderna till företagens gemensamma erbjudande inom energieffektivitet. Welcome Hotel uppges spara 20-30 procent av sin energikostnad redan första året.

Läs mer om hur ÅF och Ahlsell skapar energieffektiva lösningar på: www.energieffektiv.com. För mer information, var god kontakta: Björn Qvist, affärsområdeschef ÅF, tel: 010-505 10 79, eller Jonny Eriksson, chef affärsprocesser Ahlsell, tel: 073-325 47 93.

ÅF är ett ledande teknikkonsultföretag med kunskap som vilar på hundraårig erfarenhet. Vi erbjuder kvalificerade tjänster och lösningar för industrins processer, för infrastrukturella projekt och vid utvecklingen av produkter och IT-system. Vi är även en ledande aktör inom kontroll och besiktning. ÅF har idag fler än 4500 medarbetare. www.afconsult.com.

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner och Kyl. Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4500 anställda. www.ahlsell.se.