2010-03-30

"Rätt produkter ger energibesparingar på minst 20 procent" Ahlsells lansering av Energieffektiv en succé på Nordbyggmässan

Intresset för energieffektivisering är rekordstort. På Nordbyggmässan var frågan het och antalet besökare slog rekord.

-  Vi är inte förvånade över det stora intresset. Med rätt produkter kan man göra energibesparingar på minst 20 procent, säger Jonny Eriksson, chef affärsprocesser på Ahlsell.

Nu fortsätter Ahlsell med seminarier runt om i Sverige där fastighetsägare kan lära sig mer om energieffektivisering.

Lanseringen av Energieffektiv, en satsning på energieffektiva produkter från Ahlsell, blev en succé. Intresset var betydande - en del besökare slog till och med till direkt.

- Ahlsells satsning passar oss perfekt. Vi har en tydlig miljöpolicy och letar hela tiden efter möjligheter att effektivisera vår energiförbrukning. Jag blev inte bara intresserad utan bestämde mig även för att lägga en order direkt på plats, säger Lars Jansson, fastighetschef hos Welcome Hotel.

Ahlsells koncept består av aktiviteter och hjälpmedel som ska underlätta ett energieffektivt val, bland annat genom produktmärkning, handböcker och seminarier.

En särskild webbplats, www.energieffektiv.com, har lanserats för alla som vill uppdatera, fördjupa eller engagera sig mer i frågan.

Produktmärkningen Energieffektiv finns på produkter och system med minst 20 procent lägre energiförbrukning. Standardiserade verifieringsdokument styrker effektiviteten. Dessutom har Ahlsell tagit fram tre handböcker med råd och information om energibesparande åtgärder.

Ahlsell ställer nu krav och uppmuntrar sina leverantörer att producera fler energieffektiva artiklar.

- Än så länge saknas tydliga riktlinjer och lagstiftning kring energieffektivisering av produkter. Ahlsell vill inte vänta på förändringarna, vi vill gå före och visa vägen, betonar Jonny Eriksson

Satsningen fortsätter närmast med en turné med seminarier. På 19 orter kommer industri- och fastighetsägare att få lära sig mer om hur energieffektivisering kan öka lönsamheten. Premiären sker i Helsingborg onsdagen den 7:e april. Anmälan sker på www.energieffektiv.com

För mer information var god kontakta Jonny Eriksson, chef affärsprocesser, 0733-25 47 93 eller försäljningsdirektör Mikael Falk, 08 685 59 40. Bilder på Jonny Eriksson finns även tillgängliga på www.ahlsell.se/nordbygg

Ahlsell är det ledande tekniska handelsbolaget i Norden inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Ahlsell erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning om ca 20 miljarder SEK och ca 4 500 anställda.

Besök www.ahlsell.se samt www.energieffektiv.com för mer information.