2017-12-19

Karolina Hagberg ny Inköpsdirektör på Ahlsell AB

Karolina Hagberg har utsetts till ny Inköpsdirektör på Ahlsell AB. Hon kommer att ingå i koncernledningen och tillträder positionen senast den 15 juni 2018.

Karolina kommer närmast från en roll som Affärsområdesdirektör för Inköp och Kategori på COOP Sverige AB. Hon har sedan tidigare en gedigen erfarenhet från olika roller inom inköp och kategori, marknad och försäljning; bl. a. som försäljningsdirektör på Barilla, samt Kategorichef och flera andra roller inom ICA.

I rollen som Inköpsdirektör kommer Karolina att leda arbetet med att fortsatt utveckla kategori- och inköpsarbetet i koncernen, därtill ingår också ansvaret för hållbarhetsfrågor, vilka är en central del i Ahlsells strategiska plan.

”Under de senaste åren har vår utveckling av inköpsarbetet inom Ahlsell kommit långt. Med Karolinas breda erfarenhet inom såväl inköp som försäljning kombinerat med ett starkt ledarskap kommer hon att bli en viktig del i Ahlsells fortsatta tillväxt- och utvecklingsarbete”, säger Johan Nilsson, vd och koncernchef i Ahlsell AB (publ).

”Ahlsell är ett framgångsrikt företag med en stark utvecklingsagenda i en för mig ny bransch. Jag ser fram emot förtroendet att fortsatt få utveckla både inköpsarbetet och hållbarhetsarbetet”, säger Karolina Hagberg.

Sedan tidigare har Magnus Nordstrand, nuvarande Inköpsdirektör på Ahlsell AB, aviserat att han på grund av familjeskäl kommer att lämna sin position.

”Även om Magnus Nordstrand kvarstår i tjänsten som Inköpsdirektör ytterligare några månader vill jag redan nu passa på att tacka Magnus för ett mycket väl genomfört arbete under hans tid på Ahlsell”, tillägger Johan Nilsson.

Johan Nilsson, vd och koncernchef i Ahlsell AB
08 685 70 00, Johan.Nilsson@ahlsell.se

Ahlsell AB (publ) är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter cirka 27 miljarder SEK och är noterat på Nasdaq Stockholm. De tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med drygt 5 000 medarbetare, över 200 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!