Ladda ned informationsblad: Förenkla din fakturahantering med elektronisk fakturering
1. Faktura via e-post
Genom att beställa fakturorna direkt till din e-post kan du enkelt spara dina fakturor i PDF-format där du vet var de finns. Du sparar samtidigt på miljön genom att använda mindre papper och färre posttransporter. Anmälan gör du här.
2. E-faktura via internetbank
E-faktura via internetbank innebär att vi skickar fakturan till dig via din internetbank, kostnadsfritt. När du loggar in på bankens hemsida får du ett meddelande på skärmen om att en e-faktura har anlänt. Det enda du behöver göra är att kontrollera e-fakturans uppgifter och därefter med ett klick godkänna den för betalning. Exakt på förfallodagen dras sedan pengarna från ditt bankkonto. Du behöver alltså inte fylla i några gironummer, kontonummer eller OCR-nummer. Allt som behövs är en knapptryckning. Vill du ha en papperskopia på e-fakturan är det bara att skriva ut den.
För att få tillgång till e-faktura behöver du vara ansluten till en internetbank. Anmälan gör du på din internetbank som tar kontakt med oss och ordnar alla formaliteter. Du kan anmäla dig innan du har fått en faktura från Ahlsell.
3. E-faktura via EDI
Istället för att få fakturan till din internetbank eller via e-post kan du få den direkt till ditt ekonomisystem. Vi har kopplingar till de flesta ekonomisystem och flera ekonomisystem kopplas på vartefter.
En EDI-faktura kan skickas i olika format och på olika sätt. Exempelvis använder vi XML eller EDIFACT där Svefaktura är det dominerande formatet.
Vi kan hantera de flesta kommunikationsprotokollen såsom FTP, SFTP, FTPS, OFTP, AS2 m fl.
Innan du som kund kan ta emot en EDI-faktura krävs någon form av gränssnitt till ert ekonomisystem. Kontakta er ekonomisystemleverantör för att höra vad som krävs. Därefter kan vi starta vårt EDI-fakturaprojekt.
Mer information om fakturor