Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Hållbar affärsutveckling

Om de övriga fokusområdena beskriver vad vi vill göra så beskriver detta hur vi vill nå våra mål. ​Vi är beroende av vår omvärld och teknik-utveckling för att kunna nå våra hållbarhetsmål. Genom att främja innovation och genom att utveckla nära samarbeten med kunder och leverantörer vill vi lägga grunden för ett bestående nordiskt hållbarhetsarbete i hela branschen.

Banar väg för nettonollutsläpp

Tillsammans med kunder och leverantörer arbetar vi med hållbar affärsutveckling, med fokus på kvalitet, resurseffektivitet och cirkularitet i vårt erbjudande. Genom innovativ utveckling av produkter och tjänster, produktspecifika klimatuppgifter och kunskapsutbyte strävar vi efter att göra mer hållbara alternativ till kundernas förstahandsval.

 

Det krävs att vi ställer om från en linjär till en cirkulär ekonomi. Resan har bara börjat, men vi ser att utvecklingen nu ökar i tempo med ett växande intresse från både kunder och leverantörer att bidra och testa nya lösningar. Ny, striktare lagstiftning, inte minst från EU, uppmuntrar till bättre miljöprestanda, kvalitetssäkring och spårbarhet.

 

Ahlsell inser att det krävs investeringar och ekonomisk planering för att ställa om till ett sortiment med nära nollutsläpp till 2045. I detta sammanhang finns ett behov av att utveckla fler nya lösningar samt stärka vår kompetens och investera i ny teknik. Därför är det oerhört viktigt att våra ägare och finansiärer visar så stort intresse för vårt fortsatta arbete med hållbar affärsutveckling.

Strategiska mål för hållbara affärer

Hållbar affärsutveckling är ett av fyra fokusområden i Ahlsells hållbarhetsstrategi. Vårt övergripande mål är att ständigt öka andelen försäljning från hållbara produkter och tjänster. Vi försöker göra det enklare för kunderna att välja rätt produkt genom att erbjuda fler hållbara alternativ och tillhandahålla information om vilken produkt som är bäst i olika situationer.


Vi utvecklar och erbjuder produktalternativ med bättre miljöprestanda, inklusive fler erbjudanden med reparation, reservdelar, återanvändning och andra tjänster som förlänger produkternas livslängd och sparar resurser. Ett annat prioriterat område är att ta fram produktspecifik klimat- och miljödata, till exempel i form av EPD:er.

Höga krav på produktkvalitet

Produkter av hög kvalitet som fungerar och håller som de ska är grunden för användarsäkerhet, resurseffektivitet och en mer hållbar affär. Vi vill att våra kunder ska känna sig trygga med att de produkter de köper från Ahlsell har god kvalitet och är säkra att använda. Flera delar i vårt sortiment, som verktyg, belysning, sprinklers, infästning och säkerhetsutrustning samt kemtekniska produkter, omfattas av särskilt höga krav. Vi arbetar systematiskt med kvalitetskrav och certifieringar för att säkerställa efterlevnad av både lagstiftade, egna och kunders krav avseende funktion, innehåll och dokumentation.

 

Regelverken rörande produkter och produktinnehåll förändras ständigt. Vi arbetar löpande med att hålla oss uppdaterade och säkerställa att alla produkter i vårt sortiment uppfyller gällande lagar och regler. Vi väljer våra leverantörer och vårt sortiment med omsorg, ställer krav på både leverantörer och produkter samt följer upp dessa. 

Miljöklassade produkter

Ahlsell erbjuder ett stort antal miljöklassade produkter enligt olika standarder, bland annat Byggvarubedömningen. Miljöklassningen gör det enklare för bygg- och fastighetskunder att välja byggmaterial utifrån miljö- och hälsoaspekter och är också nödvändig för att kunna miljöcertifi era byggnader enligt systemen BREEAM, Miljöbyggnad och LEED.

Fokus på EPD:er

Sedan 2023 tar vi fram tredjepartsverifi erade miljövarudeklarationer (EPD:er) för våra egna märkesvaror. En EPD beskriver en produkts klimat- och miljöpåverkan under livscykeln, vilket ger värdefull information för produktval och produktutveckling. Eftersom en EPD görs utifrån bestämda beräkningsgrunder och granskas av en oberoende part, möjliggör den jämförelser mellan produkter och har en hög trovärdighet jämfört med andra typer av deklarationer. Kundernas efterfrågan på produktspecifi ka miljödata och EPD:er ökar, inte minst inom offentlig upphandling.

 

2024 tog vi fram EPD:er för 34 egna märkesvaror. Vi har också satt upp ett mål om att 80 procent av produkterna i våra största leverantörers aktiva sortiment ska omfattas av EPD:er.

Innovativa samarbeten

På resan mot en cirkulär, klimatneutral verksamhet krävs det att vi samarbetar med våra kunder och partners. Tillsammans strävar vi efter att utforska och utveckla nya lösningar för att förbättra miljöprestandan och resurseffektiviteten i vårt erbjudande och vår produktutveckling.

Ökat fokus på tjänster

Vi fortsätter att utveckla och erbjuda tjänster som underlättar kundernas vardag och bidrar till minskad miljöpåverkan, sparade resurser och ökad cirkularitet. Effektiva lösningar för projektlogistik, riskanalyser för säker arbetsmiljö, kemikaliehanteringssystem, hyrlösningar och retursystem för olika produkter är några områden där vi utvecklat och lanserat tjänster de senaste åren.

Utbildning i hållbar försäljning

Allt fler kunder efterfrågar hållbarhetskompetens hos sina säljrepresentanter på Ahlsell, för att få hjälp med att välja mer hållbara produkter och nå sina hållbarhetsmål. Vi tar fram kurser och utbildningar som ger våra säljrepresentanter den kunskap som krävs för att kunna ge kunderna råd om mer hållbara affärer. Med vår nya digitala utbildningsplattform blir utvecklingen och spridningen av kunskap både snabbare och mer lättillgänglig.

Övriga fokusområden

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript