2006-09-08

Ahlsell förvärvar ledande VVS-grossist i Estland

Ahlsell AB har träffat avtal med ägarna till AS FEB om att förvärva dess verksamhet. AS FEB är marknadsledare på den estniska marknaden med ett brett produktsortiment inom VVS.

Företaget har en årlig omsättning på drygt 230 MSEK och ca 120 anställda. AS FEB, som är grundat 1991, har sitt säte i Tallinn och verksamhet i alla regioner i Estland med 8 etableringar i 6 städer: Tallinn, Tartu, Narva, Pärnu, Viljandi och Rakvere.
"Genom förvärvet går Ahlsell in på den estniska VVS- marknaden och vi etablerar oss som marknadsledare. Förutom ett starkt positionerat och väletablerat företag får vi tillgång till en marknad i stark tillväxt i en intressant region där Ahlsells produktbredd kan skapa nya affärsmöjligheter", säger Göran Näsholm, VD och Koncernchef på Ahlsell.

Bolagets nuvarande ledning, med VD Janno Raide, fortsätter att leda dess verksamhet under Ahlsells chef för den finska verksamheten, Mika Salokangas.

"Med Ahlsells resurser har vi goda möjligheter att ytterligare förstärka vår ställning på den estniska marknaden både geografiskt och lokalt" säger Janno Raide, VD AS FEB.

Förvärvet träder i kraft per dagens datum och kommer att bidra positivt till koncernens resultat från och med 2006.

För ytterligare information kontakta Göran Näsholm, vd och koncernchef, eller Camilla Weiner, informationschef, på telefonnummer 08 - 685 70 00.
Ahlsell är nordens största handelsföretag inom installationsprodukter och Verktyg & Maskiner som erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El,
Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör-Det-Själv). Koncernen har en årlig omsättning på ca 20 miljarder SEK och ca 4 000 anställda.