2006-12-04

Ahlsell förvärvar elgrossist på Åland

Ahlsell AB förvärvar Ålands Elcenter AB, en ledande elgrossist med stark ställning på Åland. Genom förvärvet etablerar Ahlsell verksamhet på en ny intressant marknad där Ahlsells produktbredd kan skapa nya affärsmöjligheter.

Ålands ELcenter har en årlig omsättning på drygt 30 MSEK med god lönsamhet och 4 anställda.

Genom förvärvet stärker Ahlsell sin position som leverantör av el-produkter på den nordiska marknaden. Vi får också tillgång till en intressant marknad där Ahlsells produktbredd kan skapa nya affärsmöjligheter", säger Göran Näsholm, vd och koncernchef Ahlsell.

Bolagets verksamhet kommer att bilda ett nytt dotterbolag till Ahlsell AB på Åland, Ahlsell Åland AB, och kommer att ingå i den svenska verksamheten.

Tillträde beräknas till den 1 januari 2007.

För ytterligare information vänligen kontakta Göran Näsholm, vd och koncernchef, på telefonnummer 0708 - 23 71 00 eller Camilla Weiner, informationschef, på telefonnummer 0734 - 047062.

Ahlsell är Nordens största handelsföretag inom installationsprodukter och Verktyg & Maskiner som erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS (Gör det själv). Koncernen har en årlig omsättning på ca 20 miljarder SEK och drygt 4 000 anställda.