2004-03-29

Ahlsell förvärvar TotalPartner Optimera AB

Ahlsell AB har träffat avtal med den norska Optimera Gruppen om att förvärva det svenska dotterbolaget TotalPartner Optimera AB med en årlig omsättning på ca 440 MSEK och ca 150 anställda. Företaget erbjuder verktygs- och maskinsortiment mm till professionella användare inom huvudsakligen byggindustrin. TotalPartner har verksamhet på 6 orter i Sverige med största försäljningsvolymerna koncentrerade kring Stockholm, Göteborg och Malmö.

" TotalPartner, med huvuddelen av försäljningen inom byggindustrin, kompletterar Ahlsell väl då huvuddelen av vår försäljning inom produktområdet Verktyg & Maskiner går till traditionell verkstadsindustri. Genom förvärvet stärker vi vår marknadsledande position inom produktområdet Verktyg & Maskiner", säger Göran Näsholm, VD och Koncernchef på Ahlsell.

Förvärvet konsolideras i Ahlsellkoncernen från den 1 maj 2004 och kommer att ha en positiv påverkan på koncernens resultat från och med 2005.

För ytterligare information kontakta Göran Näsholm, vd och koncernchef eller Camilla Weiner,
informationschef på telefonnummer: 08-685 70 00.

Ahlsell är ett nordiskt ledande handelsföretag inom installationsprodukter och Verktyg & Maskiner som erbjuder professionella användare ett brett sortiment av varor och kringtjänster inom produkt-områdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och GDS ( Gör-Det-Själv ). Koncernen omsätter ca 10 miljarder SEK och har ca 3000 anställda. Huvudägare i Ahlsell är Nordic Capital.
Pressmeddelandet kan även laddas ner från medföljande länk: