2001-12-06

Ahlsell expanderar i Norge

Ahlsell AB har träffat avtal om att förvärva den norska VVS-grossisten K. Lund Engros A/S i Trondheim.
Företaget omsätter ca 350 MSEK och har sju filialer i Mellan- och Nordnorge.
Ahlsells omsättning i Norge kommer därmed att överstiga 1.000 MSEK.

"Förvärvet av K. Lund är av stor strategisk vikt för vår planerade expansion av Ahlsell i Norge. Vi får nu tillgång till ett filialnät i en del av Norge där Ahlsell tidigare inte varit verksamma. Förvärvet fungerar också som en plattform för ytterligare expansion", säger Ahlsells koncernchef, Göran Näsholm.

Ahlsell har därmed under innevarande år förvärvat fyra bolag med en sammanlagd omsättning uppgående till ca 2.000 MSEK. Företagets omsättning (proforma) överstiger därmed 10.000 MSEK. Börsintroduktion planeras under år 2002.

För ytterligare information kontakta Göran Näsholm på tel.nr 08-685 70 00 alternativt mobilnr 0708-23 71 00.

Ahlsell AB är ett av Nordens största handelsbolag. Sortimentet består av verktyg och industriförnödenheter samt produkter för el, kyl och VVS-installationer. Verksamheten bedrivs i samtliga Nordiska länder.
Företaget omsätter ca 10.000 MSEK och har 2.800 anställda och ägs av Nordic Capital samt Trelleborg AB.