Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Tummen upp för ny förrådslösning på Ovako

2019-10-09

Ett nytt, smart system för påfyllnad av material frigjorde tid för Ovakos beställare vid enheten i Smedjebacken. Ahlsell fick ansvaret för skåppåfyllnaden och Ovako fick på köpet även en bättre ordning på sina beställningar. 

Ovako är en av Europas ledande tillverkare av komponentstål till kunder inom kullager-, transport- och tillverkningsindustrin. I produktionsenheten i Smedjebacken mellan Ludvika och Fagersta, med ungefär 350 anställda, tillverkar man långa stålprodukter.

Ahlsell tog över ansvaret för skåppåfyllnaden

Tills för drygt två år sedan hade varje avdelning sina egna materialskåp, som de skötte på egen hand. En medarbetare ansvarade för all inventering och att vidarebefordra den till ansvarig beställare. Därifrån lades ordrarna och när materialet kom fick de ansvariga lägga in materialet på rätt ställe. Leverantörerna var flera olika. När bemanningsgraden för ett par år sedan blev lägre ville Alf Jespersen, sektionschef Förråd på Ovako, se sig om efter mer effektiva alternativ.

- Jag började att prata med min kontakt Stefan Hedlund på Ahlsell i Borlänge om hur vi skulle kunna göra istället. Han föreslog att Ahlsell skulle ta över hela kedjan och ansvara för att skåpen alltid var fyllda med nödvändigt material. Jag hade sett sådana lösningar på tidigare arbetsplatser och tyckte att det var en bra idé, säger han.

Man började med att sätta in ett skåp i ett av förråden för att testköra.

- Under prövotiden fungerade det väldigt bra, så vi bestämde oss för att köra vidare med samma system också på avdelningarna, säger Alf Jespersen.

Den stora utmaningen när systemet skulle rullas ut på avdelningarna var, som så ofta när nya rutiner ska införas, att bemöta en viss skepsis hos medarbetarna.

- Jo, visst var många tveksamma. Men så fort de hade fått prova tyckte de att det fungerade bra och sen blev det lättare och lättare för varje avdelning, säger Alf Jespersen.

Tidsvinsten viktigast

För Stefan Hedlund, utesäljare Industri på Ahlsell, innebar implementeringen andra utmaningar.

- Det tog sin tid att hitta rätt artiklar som skulle ersätta dem från tidigare leverantörer. Men det innebar också att vi kunde införa en del förbättringar. Numera används till exempel torkpapper istället för torktrasor, vilket är betydligt miljövänligare. Vi har också fått lagerlägga vissa produkter som inte finns i Hallsberg i Ludvika, säger han.

Idag är alla inblandade nöjda med systemet och det finns tio, tolv materialskåp på anläggningen.

- Det blir en större ordning med det här tillvägagångssättet. Vi har två killar som åker runt och inventerar och fyller på skåpen varje vecka. De läser av etiketterna vid respektive vara med sin handscanner och direkt finns beställningen i vårt system, säger Stefan Hedlund.

Alf Jespersen menar att den riktigt stora vinsten är att man kunnat frigöra tid för sina två beställare.

- De jobbar även med post och mottagning av gods, och nu när de slipper ansvaret för skåppåfyllnad kan de lägga mer tid på sådant som verkligen behöver göras.

 

Industri

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript

Meddelande från Ahlsell

Cookies är inaktiverat. För att sajten ska fungera korrekt måste webbläsaren tillåta cookies.