Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

NCC löser Västlänkens utmaningar i samarbete med Ahlsell

2023-12-14

Sedan fem år tillbaka pågår byggnationen av Västlänken i Göteborg som är Västsveriges största infrastrukturprojekt i modern tid. Merparten av den åtta kilometer långa järnvägen och de tre stationerna byggs i berg och lera vilket innebär stora utmaningar. I deletapp E05 Korsvägen samarbetar NCC med oss på Ahlsell som fått förtroende att leverera betongkomplement och spetskompetens till projektet.

Västlänken är en dubbelspårig järnväg som ska förbättra resandet med tåg i Göteborg och Västsverige. Deletapp E05 Korsvägen uppförs av NCC och tyska Wayss & Freytag AG i samverkan med Trafikverket. Utöver cirka 3,2 kilometer järnväg, varav merparten går i tunnel, omfattar projektet en ny underjordisk station som byggs vid Korsvägen i centrala Göteborg.

– Vi är tre betonggäng som arbetar med olika delar i den kommande stationen som blir 150 lång, 50 meter bred och 25 meter djup. Cirka 100 yrkesarbetare armerar och gjuter form. Det är många kompetenser på plats med allt från kranförare och krankopplare till armerare och snickare, berättar Michael Nilsson som är platschef på NCC med ansvar för form och betong.

Geografiskt är Korsvägen-etappen Västlänkens största. Den börjar djupt inne i berget rakt under Landala torg i väster och fortsätter sedan ut ur Göteborg där tunneln kommer upp bredvid E6 i Almedal. Tunneldelarna i berg består av en spårtunnel och en parallell service- och räddningstunnel. Vid Korsvägen kommer den nya underjordiska Station Korsvägen byggas med tre uppgångar. Den får en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två framtida spår och en plattform.

 

Rätt produkter på rätt plats i rätt tid

Ahlsell kan se tillbaka på ett långt och framgångsrikt samarbete med NCC som omfattar en rad stora och komplexa projekt. Det är en av våra största och viktigaste kunder som vi har haft avtal med sedan 1998. I NCC:s arbete med Västlänken har Ahlsell fått förtroendet att leverera betongkomplement till deletapp E05 Korsvägen.

 

– Vi levererar helhetslösningar på form och vattentätning bland annat betongdistanser, membran och avstängare. Allting som behövs i projektet är antingen väldigt stort eller väldigt långt, vilket innebär att mycket behöver specialtillverkas. Vi har till exempel aldrig gjort så här stora element tidigare, säger Albin Ihs, teknikspecialist på Ahlsell.

 

Regelbundna avstämningar med NCC är betydelsefulla för projektets framdrift. Dessa innebär bland annat att man går igenom ritningarna i god tid inför beställningarna för att säkerställa att rätt produkter finns på rätt plats i rätt tid. Många gånger vet Andreas och Albin vad som kommer att behövas i projektet innan det efterfrågas, vilket gör att man kan ligga i framkant.

– De samhällsinvesteringar som görs, både i byggnader och infrastruktur, ska ha en lång livslängd. Som specialister på betongkomplement säkerställer vi att det som föreslås och projekteras uppfyller kraven och är certifierat enligt vissa standarder, säger Andreas Israelsson, teknisk chef Betongkomplement på Ahlsell.

 

Ett projekt kantat av komplicerade moment

Medan en del platser i världen behöver planera sin infrastruktur efter risken för jordskalv, vulkaner eller monsunregn har Göteborg sin lera. Alla som vill bygga något behöver förhålla sig till den så kallade Göteborgsleran. Djupet varierar och på vissa ställen sticker urberget upp, på andra ställen är leran 100 meter djup. Förberedelserna handlar framför allt om att undvika sättningar.

I NCC:s arbete med station Korsvägen ingår några av de mest komplicerade momenten i projektet. En stor utmaning har varit uttaget av granit i de stora stationsutrymmena, dels utifrån krav på inläckage av vatten, dels ur ett stabilitetsperspektiv då berget har så kallade svaghetszoner. För att bygga den mäktiga salen inne i berget som ska bli Korsvägens station har bergmassorna tagits ut samtidigt som pelare av berg lämnas kvar. Sedan byggs pelare i betong för att stötta upp. Nu ska bergpelarna rivas och lasten växlas över till betongpelarna. Det är en metod som aldrig har prövats tidigare.

– Jag gillar komplexiteten och att vi behöver jobba tillsammans för att hitta lösningarna. Mycket handlar om att få ihop det med verkligheten och visualisera sig framåt. Vi är nog lite av nördar när det kommer till betong, men för att kunna tillföra någonting i ett komplext projekt som detta, är det en förutsättning, säger Andreas Israelsson.

 

Prestigelöst och förtroendefullt samarbete

Om bara några veckor ska delar av den gigantiska bottenplattan gjutas. Den blir 1,8 meter tjock vilket kommer att kräva 2 300 kubikmeter betong. Sedan följer väggarna med staglösningar och berganslutningar med fogar. 

Michael Nilsson, menar att det finns många anledningar bakom valet av Ahlsell som leverantör till projektet och lyfter speciellt det långa och gedigna samarbetet.

– Vi har ett prestigelöst och förtroendefullt samarbete där vi kan lita på att Ahlsell tar fram det vi efterfrågar och har den kompetens som krävs för att kunna lösa komplexa utmaningar. Deras stora utbud av betongprodukter och tillförlitliga leveranser är förstås bra, men det jag uppskattar mest är Andreas och Albins branscherfarenhet och stora engagemang i vårt projekt.

Nyheter Bygg

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript