I stället blev responsen positiv och priset från Ahlsell blev en bekräftelse på att Ulefos var på rätt väg.
– Det betydde mycket att få erkännande från en av våra största kunder och en ledande aktör i branschen, säger Line Brekke-Rasmussen, HSEQ Manager i Ulefos.
Ulefos utvecklar och tillverkar produkter och lösningar för VA-infrastruktur som är en av våra mest kritiska samhällsfunktioner. Hållbarhet är därför en självklar del av uppdraget.
”Utmärkelsen har varit en kvalitetsstämpel både internt och externt.”
– Utmärkelsen har varit en kvalitetsstämpel både internt och externt. Den har motiverat våra medarbetare och gett oss en tydlig position som en aktör som tar ett långsiktigt ansvar, fortsätter Ulrika Andersson, marknads- och kommunikationsansvarig i Ulefos Sverige.
Produktutveckling som minskar klimatavtrycket
Sedan 2020 har Ulefos fortsatt att vässa sina produkter och processer. Gatugods har vidareutvecklats för att minska åtgången av järn och öka användarvänligheten. Företaget har även tagit fram en ny typ av packning mellan lock och ram i gatugodset som både är starkare och kan återvinnas. Ventilsortimentet har vidareutvecklats med exempelvis modulbaserade ventiler som ersätter flera tidigare varianter och därmed minskar materialåtgång och svinn. Bly har tagits bort i mässingsprodukter där det är möjligt, och traditionella epoxybeläggningar har ersatts med varianter utan bisfenol.
– Det är viktigt för oss att inte bara miljöanpassa produkterna, utan också göra sådana som fungerar bättre för dem som arbetar med dem varje dag, säger Line.
Som gjuteriföretag arbetar Ulefos med ett material som är idealiskt för återvinning men som kräver mycket energi att producera. I dag består råvaran nästan uteslutande av skrotjärn, och andelen järnskrot har minskats till under en procent.
– Vi måste tillföra lite tackjärn, men det är extremt resurskrävande att utvinna. Genom att minimera andelen och samtidigt säkerställa att allt järnskrot vi använder är rent, kan vi både minska klimatavtrycket och bibehålla hög kvalitet, säger Line.
Gjuteriet i Norge drivs med 100 procent förnybar vattenkraft och arbetet med att minska energianvändningen fortsätter, bland annat genom värmeåtervinning. I Finland pågår en omställning från kol till biokol för att ytterligare minska klimatpåverkan.
Cirkularitet är ett annat prioriterat område. Användningen av plastemballage har i det närmaste eliminerats och nya projekt för återanvändbara förpackningar är på gång. Den formsand som används vid gjutning tas tillvara av andra aktörer, vilket minskar avfallet ytterligare.
Samarbeten som gör skillnad
Hållbarhetsarbetet omfattar hela värdekedjan. Alla leverantörer ska följa Ulefos Code of Conduct och klassas enligt FN:s zonindelning. Samarbeten med aktörer i röd zon avslutas och de största leverantörerna måste leverera miljödata.
– Vi kan helt enkelt inte samarbeta med leverantörer som inte uppfyller våra krav. Det är en lång men viktig process, säger Line.
En partner som uppfyller och delar Ulefos höga ambitioner är Ahlsell, och samarbetet är en viktig del av företagets hållbarhetsresa.
– Ahlsell har kraften att påverka. De ställer krav på oss, har miljöanpassad logistik och kan hjälpa oss att nå ut till slutkunderna med våra hållbara produkter. Vi ser också potential i framtida gemensamma initiativ som retursystem för produkter och emballage, säger Ulrika.
”Ahlsell kan hjälpa oss att nå ut till slutkunderna med våra hållbara alternativ.”
Hållbarhet genomsyrar hela Ulefos organisation. Medarbetarnas engagemang märks i allt från interna initiativ till stolthet över företagets position i branschen. Blicken är riktad framåt mot ökade krav i anbudsprocesser, behovet av standardisering och nästa generations förväntningar. En egenutvecklad EPD-generator, som möjliggör projektspecifika miljödeklarationer, är ett av de initiativ som ska hjälpa företaget att möta framtidens krav.
”Hållbarhet är en resa och det finns alltid förbättringar att göra längs vägen.”
– Vårt råd till andra leverantörer är att börja där man har kontroll, sätta mål och vara transparenta. Hållbarhet är en resa och det finns alltid förbättringar att göra längs vägen, avslutar Line och Ulrika.