Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

TIPCHECK visar vägen till nya värdeskapande affärer

2025-04-25

TIPCHECK är en standardiserad energirevision som identifierar brister i teknisk isolering och ger tydliga åtgärdsförslag. Med en genomsnittlig återbetalningstid på två år är det ett kostnadseffektivt verktyg för industriföretag som vill stärka både sin hållbarhet och konkurrenskraft. 

Ahlsell har sedan länge ett nära samarbete med Knauf Insulation. Nu vill vi tillsammans lyfta TIPCHECK som en värdeskapande affärsmöjlighet för isoleringsentreprenörer och som ett effektivt verktyg för deras industrikunder. Revisionen kartlägger anläggningens tekniska isolering och visar tydligt vilka energibesparingar och klimatvinster som förbättrad isolering kan ge. 

– TIPCHECK ger svart på vitt vilka förbättringar som kan göras, vad de kostar och hur snabbt investeringen betalar sig, säger Johan Gross, specifikationsansvarig på Knauf Insulation och TIPCHECK-expert. 

 

Kort återbetalningstid – stor nytta

En TIPCHECK-revision följer en tydlig process i flera steg. Arbetet inleds med ett uppstartsmöte där TIPCHECK-experten, kund och entreprenör går igenom anläggningens driftförutsättningar, processer och energiflöden. Därefter följer en platsbesiktning där anläggningens tekniska isolering granskas och dokumenteras. Utifrån insamlad data tas sedan åtgärdsförslag fram, och revisionen avslutas med en rapport som redovisar potentialen i form av energibesparingar, minskade koldioxidutsläpp och ekonomisk nytta. 

Utöver att sänka energikostnader och klimatpåverkan erbjuder TIPCHECK också flera andra värden för industrin. Isolering är en beprövad teknik som både förbättrar processeffektiviteten och minskar säkerhetsriskerna för medarbetare och utrustning. 

– Genom att identifiera och åtgärda brister i anläggningens isolering kan företag öka sin konkurrenskraft och leva upp till krav på energieffektivisering, vilket är särskilt viktigt för verksamheter som är certifierade enligt ISO 50001. I nuläget är över 3 000 TIPCHECK-revisioner genomförda i Europa. När man sammanfattar dem så ligger återbetalningstiden på två år eller kortare, fortsätter Johan Gross. 

 

Underlag för strategiska kunddialoger 

Ett av de industriföretag som nyligen genomfört en TIPCHECK-revision är Becker Industrial Coatings, med anläggning i Märsta norr om Stockholm. Där var målet att få en tydlig bild av värmeförlusterna i en byggnad som utvecklats i etapper under mer än ett sekel. 

– Våra lokaler är gamla och komplexa, och just värmeförbrukningen har varit ett område där vi behövt få bättre kontroll. TIPCHECK var ett enkelt sätt att ta reda på vad som kunde förbättras, säger Andreas Wikström, fabrikschef på Becker Industrial Coatings. 

Revisionen genomfördes under två dagar och visade på ett flertal mindre åtgärder, men också en större besparingsmöjlighet. Fabriken har flera bulktankar med råvaror som måste hållas varma, men där isoleringen var bristfällig. 

– Våra tankar var dåligt isolerade, vilket innebär att vi förlorar mycket värme och energi. Det blir inte bara dyrare. Om vi till exempel skulle få ett avbrott i fjärrvärmeleveransen så kyls råvarorna ner snabbt, vilket kan stoppa hela produktionen, förklarar Andreas Wikström. 

Även Bilfinger, som var entreprenör i projektet, ser stora värden i TIPCHECK, inte minst för att det ger underlag för mer strategiska kunddialoger. 

– Det viktigaste är att kunden får kunskap för att kunna fatta medvetna beslut. TIPCHECK hjälper dem att gå från akut och oplanerat underhåll till ett mer proaktivt arbetssätt, säger Samuel Risbeck, verksamhetsansvarig för teknisk isolering på Bilfinger Sverige. 

 

Ett verktyg som bygger förtroende

För Beckers var det värdefullt att TIPCHECK genomfördes tillsammans med en entreprenör som både kunde göra beräkningar och lämna en offert direkt. 

– Jag uppskattar verkligen att det inte bara blev en rapport utan att vi fick konkreta åtgärdsförslag med prislappar. Det sparar mycket tid och gör det lättare att gå vidare direkt till beslut och genomförande, säger Andreas Wikström. 

Samuel Risbeck menar att TIPCHECK också bidrar till att höja branschens värde: 

– Som isoleringsentreprenör vill vi gå från att enbart sälja timmar till att bidra med ett större värde. TIPCHECK är ett verktyg som bygger förtroende och stärker vår roll som rådgivare. För kunden är det en liten investering, men med stor potential både vad gäller energibesparing och driftsäkerhet. 

Tjänsten ligger även helt i linje med Ahlsells egna hållbarhetsambitioner. Genom att sprida kunskap om möjligheterna och stötta entreprenörerna i arbetet med att erbjuda tjänsten, vill vi bidra till en mer energieffektiv industri. 

– TIPCHECK är ett utmärkt verktyg för att synliggöra vinsterna med teknisk isolering, både för industrin och klimatet. Genom att erbjuda våra kunder den här typen av lösningar kan vi vara med och driva omställningen till ett mer hållbart samhälle, säger Finn Svensson, segmentschef Teknisk Isolering på Ahlsell. 

Vill du veta mer om TIPCHECK och hur du kan erbjuda tjänsten till dina kunder? Kontakta din säljare på Ahlsell så hjälper vi dig vidare.  

Fakta: Vad är TIPCHECK?

TIPCHECK står för Technical Insulation Performance Check och är ett standardiserat verktyg för att utvärdera prestandan hos industriisoleringssystem, i linje med EN 16247 och ISO 50002. Revisionen kan användas för befintliga anläggningar, planerade projekt och renoveringar. TIPCHECK visar hur förbättrad isolering kan spara energi, minska koldioxidutsläpp och förbättra säkerheten. Tjänsten utförs av certifierade experter enligt riktlinjer från European Industrial Insulation Foundation, EiiF. 

 

Nyheter Isolering

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript