När vi började utveckla appen Ahlsell Flow var utgångspunkten att göra bygglogistik smidigare på riktigt. I pilotprojektet i Borås har Peab varit med från start. Deras behov, erfarenhet och tydliga förväntningar har hjälpt oss att ta fram en lösning som möter vardagens utmaningar.
– Vi har jobbat länge med projektlogistik och såg att vi behövde ett system som kunde hantera alla leveranser, oavsett leverantör. Det skulle vara enkelt, flexibelt och fungera både på kontor och i terminal eller ute på bygget, säger Elin Pettersson, försäljningschef Projektlogistik på Ahlsell.
Nära samarbete med Peab från dag ett
Peab visade intresse redan när Ahlsell började skissa på appen Ahlsell Flow. De hade testat andra system, visste vad som saknades och ville gärna vara med i utvecklingsarbetet. Hanna Wemmenborn, logistiker på Peab, berättar att de såg ett värde med att vara med från början.
– För oss är det värdefullt att få möjlighet att påverka direkt utifrån hur vardagen faktiskt ser ut på våra byggarbetsplatser.
Pilotprojektet i Borås har pågått sedan 2024, där Ahlsell och Peab arbetar tätt med workshops, tester och snabba justeringar i samarbete med den norska apputvecklaren Appfarm. Allt från gränssnitt och bildhantering till hur kollin ska märkas och vem som ansvarar för vad, formas ur verkliga behov.
– Peab är extremt engagerade, och deras input är ovärderlig. De bidrar med konkreta behov från byggsidan, vilket gör att vi snabbt kan utveckla funktioner som verkligen används och kommer till nytta, säger Elin Pettersson.
Full kontroll på hela flödet
I Boråsprojektet används Ahlsell Flow fullt ut i kombination med Ahlsells terminallösning. Hanna Wemmenborn beskriver hur det förändrat vardagen:
– Vi har aldrig haft så bra koll på vårt material som nu. Vi ser saldon, följesedlar, bilder på varje kolli och vem som ansvarar för vad. Underentreprenörerna kan själva göra avrop och arbetsledarna kan enkelt följa sina leveranser direkt i appen.
”Vi har aldrig haft så bra koll på vårt material som nu.”
En konkret effekt är smidigheten kring större leveranser till projektlogistikterminalen, där materialet sedan kan ropas av i flera etapper.
– Utan tjänsten Projektlogistik och Ahlsell Flow krävs det fler transporter eller lagring direkt på byggplatsen. Nu klickar vi bara i vilka kollin vi vill ha och när. Det sparar tid, plats och pengar och gör projektet mer hållbart, säger Hanna Wemmenborn.
Snabb utveckling tack vare direkt feedback
Att ha digital överblick med hjälp av Ahlsell Flow har lett till både effektivare logistik och bättre arbetsmiljö.
– Det blir mindre letande, färre missförstånd och onödiga transporter. Vi tvingas planera bättre och det ger resultat direkt. Ytorna blir renare, vi får färre störningar och mer arbetsro på byggplatsen, fortsätter Hanna Wemmenborn.
Tack vare täta avstämningar har utvecklingen gått snabbt framåt. Flera av funktionerna som Peab efterfrågat har implementerats direkt.
– Vi ville till exempel kunna se veckonummer i kalendern och bara två dagar senare fanns den funktionen på plats. Att kunna ändra vem som är ansvarig för en leverans var ett annat önskemål som byggdes in direkt. Det märks att Ahlsell lyssnar och agerar, säger Hanna Wemmenborn.
Hon lyfter även bildverktyget och enkelheten i att se vad som är restat, vad som är levererat och vad som ska vidare.
– Jag har testat flera olika system genom åren och Ahlsell Flow är det bästa hittills.
En gemensam kommunikationsyta
Ahlsell Flow används redan i andra skarpa projekt och rullas nu ut till fler kunder. Och intresset växer, även utanför byggsektorn.
– Potentialen är mycket större än vi först trodde och vi ser att systemet kan användas i alla typer av verksamheter där leveranser ska planeras och följas upp. Kundportalen gör Ahlsell Flow till en gemensam kommunikationsyta där både säljare och kund kan följa upp alla pågående och kommande leveranser, enkelt och transparent, på ett och samma ställe, säger Elin Pettersson.
Samarbetet mellan Ahlsell och Peab är ett tydligt exempel på hur en digital lösning som Ahlsell Flow kan utvecklas med stöd av kundernas vardag och inte vid sidan av den.
– Ahlsells uppgift är att göra vardagen enklare för våra kunder. I det här projektet visar vi hur långt man kan komma när utveckling och verklighet möts, avslutar Elin Pettersson.