Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Årets Hållbara Leverantör 2021 - Tecca - Hur gick det sedan?

2025-04-02

När Tecca tog emot utmärkelsen Årets hållbara leverantör 2021 var det ett kvitto på att företaget var något viktigt på spåret. Sedan dess har Tecca tagit fram nya produkter med mer hållbara material, gått in i en lokal hållbarhetssatsning och förändrat hela sitt sätt att organisera arbetet med hållbarhet.

Årets hållbara leverantör – vad hände sen?

Varje år delar Ahlsell ut priset Årets hållbara leverantör till en samarbetspartner som visar vägen mot en mer hållbar framtid. Men vad händer efter att man tagit emot priset? I den här artikelserien följer vi upp tidigare vinnare och tar reda på hur deras hållbarhetsarbete utvecklats – vilka steg de tagit, vilka lärdomar de gjort och hur de ser på framtiden.

 

Tecca är ett företag med lång erfarenhet av inbyggnadsmaterial och helhetslösningar för klimatskal, det vill säga produkter som hjälper byggnader att stå emot fukt och värmeförluster och bidrar till en längre livslängd. Redan innan Ahlsells utmärkelse låg hållbarhet högt på agendan, men den gav helt klart ny energi.

– Det var en rejäl boost att få utmärkelsen och en bekräftelse på att vi var på rätt väg, säger Lisa Hagen, projektledare för varumärke, hållbarhet och innovation på Tecca.

Sedan dess har Tecca lanserat flera nya produkter med tydlig miljöprofil, däribland FormPlate som är tillverkad av specialwell och används som form till gjutning. Produkten har låg klimatpåverkan och består av mer än 50 procent återvunnet material. FormPlate nominerades till guldmedalj på Nordbygg 2025 och har blivit ett konkret exempel på Teccas vilja att utmana branschnormen.

 

Hållbarhet präglar hela organisationen

Men hållbarhetsarbetet har inte bara handlat om att utveckla nya produkter. Ett viktigt steg har varit att förändra organisationen. Tidigare låg hela ansvaret för hållbarhetsfrågor centraliserat. Nu har man istället börjat fördela utvalda delar till respektive funktion. Ansvar för internutbildning, övergripande hållbarhetsfrågor och strategisk utveckling ligger på varumärkesnivå.

”Ska vi lyckas måste hållbarhet bli en del av allas vardag. Att bygga kunskap och engagemang internt är en viktig del av arbetet”

– Ska vi lyckas måste hållbarhet bli en del av allas vardag. Att bygga kunskap och engagemang internt är en viktig del av arbetet. Målet är att alla ska få en större förståelse för viktiga begrepp och de områden som påverkar deras roll, säger Lisa.

Ett ambitiöst initiativ efter utmärkelsen är deltagandet i Hållbarhetslöftet. Det är ett tvåårigt projekt i regi av bland andra Länsstyrelsen i Jönköping, där ett 15-tal företag signat upp sig på olika löften, exempelvis att utveckla systematiska hållbarhetsarbeten, hitta cirkulära lösningar och klimatanpassning.

– För oss var det självklart att vara med. Vi har satt ihop ett team med representanter från varje funktion och undersöker hur vi kan vara en del av en cirkulär värdekedja. Det handlar både om att utveckla nya produkter och om att paketera och kommunicera det vi redan gör bra, fortsätter Lisa.

Tecca har också tagit viktiga steg i sitt datadrivna arbete. I dag finns miljövarudeklarationer, EPD:er, på de produkter som står för majoriteten av omsättningen.

– Att ta fram EPD:er för våra produkter är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete. De ger oss tillgång till tredjepartsgranskade data på produkternas klimat- och miljöpåverkan och hjälper våra kunder att göra välgrundade val, säger Lisa.

 

Samarbete som gör skillnad

Samarbetet med Ahlsell är en viktig del i arbetet med att nå ut till kunderna och påverka hela värdekedjan.

– Ahlsell kan hjälpa oss att fånga upp ett behov eller problem som de ser och återkoppla till oss. De har ett lyssnande öra mot marknaden och ser och hör vad kunderna efterfrågar. Genom att prata med varandra kan vi identifiera vad som faktiskt gör skillnad och har man samma ambition så blir det ofta bra, menar Lisa.

 

”Ahlsell kan hjälpa oss att fånga upp ett behov eller problem som de ser och återkoppla till oss.”

Teccas mål har hela tiden varit att ligga i framkant, men också att vara realistiska och transparenta kring vad som faktiskt är möjligt.

– Vår linje är att vara tydliga i vår kommunikation kring vad vi kan i dag, men också öppna med att vi inte är i mål med allt, och att vi har en tydlig riktning kring vad vi vill kunna göra i morgon. Våra produkter kanske utgör en liten del av ett bygge, men vi vill vara en del av lösningen. Genom att förstå hur byggandet förändras, kan vi bidra med produkter och arbetssätt som möter framtidens krav, avslutar Lisa.

Nyheter Hållbarhet

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript