När varumärket Ironside lanserades för 35 år sedan var ambitionen att utmana marknaden genom att lansera ett eget verktygsvarumärke för professionella användare. Vi ville kunna erbjuda ett sortiment anpassat till våra kunder eftersom vi upplevde att det inte fanns någon etablerad tillverkare som hade Ahlsellkundens behov i fokus. Det modiga beslutet blev startskottet för ett varumärke som i dag är en självklar del av proffsens vardag.
– Redan från början handlade Ironside om att fylla ett glapp mellan lågpris och premium. Kunderna behövde riktigt bra produkter till rätt pris, och det behovet finns fortfarande kvar, säger Ola Karlsson.
När vardagsproblem blir nya produkter
Ironside lanserades ursprungligen med ett smalt sortiment av främst hand- och mätverktyg. I dag har varumärket vuxit till att omfatta nära 4 000 artiklar, anpassade för en mängd olika yrkesgrupper och användningsområden.
– Vi utvecklar sortimentet i nära dialog med marknaden. Våra säljare och inte minst våra kunder bidrar med värdefull input. Många av våra nya produkter växer fram ur konkret återkoppling från användare som ser vad som saknas. Många gånger finns också kloka insikter från produktionen som vi kan dra nytta av i utvecklingen, säger Ola Karlsson.
Ett exempel är en hålsågsadapter som utvecklades efter att elektriker efterfrågat en lösning för att förstora befintliga hål.
– Vi tog fram den själva, baserat på vad elektrikerna efterfrågar. Det är ett exempel på hur vi tar kundernas vardag på allvar och utvecklar smarta lösningar som löser reella behov, säger Jonas Nyberg.
Att Ironside blivit ett självklart inslag i verktygslådan märks också på nästa generation användare. Många har kommit i kontakt med varumärket redan under sin utbildning, vilket gör det till ett naturligt val för många proffsanvändare.
Kvalitet, trygghet och hållbarhet
”Hållbarhet har varit ett stort fokus under många år och i dag genomsyrar det allt vi gör.”
En viktig framgångsfaktor har varit Ironsides höga och jämna kvalitetsnivå, menar Ola Karlsson. Alla nya produkter genomgår grundliga tester, ofta i samarbete med Ahlsells egna specialister och kunder, innan de lanseras.
– Vår reklamationsnivå är extremt låg och om det mot förmodan är något som inte håller måttet så är vi snabba med att ta tag i det. Det finns en trygghet i att välja Ironside, inte minst eftersom produkterna kommer med en generös garanti.
”Det finns en trygghet i att välja Ironside, inte minst eftersom produkterna kommer med en generös garanti.”
Men trygghetsvärdet handlar inte bara om kvalitet utan också om transparens och ansvarstagande. Allt fler produkter i sortimentet möter höga hållbarhetskrav, vilket bland annat kan innebära att de tillverkas av återvunna material eller liknande. Bland dessa finns ett nytt sortiment av presenningar som lanserades i början av 2025 och hinkar och baljor som kommer ut på marknaden under hösten.
– Hållbarhet har varit ett stort fokus under många år och i dag genomsyrar det allt vi gör. Vi har högt ställda krav som produktionen måste leva upp till, oavsett om det gäller materialval, produktionsmiljö, förpackningar, transporter eller medarbetarnas arbetsförhållanden, säger Jonas Nyberg.
Alltid i takt med proffsens vardag
Ironsides produktutveckling bygger på en tät dialog med kunderna och ett lyhört öra mot hur marknaden förändras. Det gäller bland annat verktyg anpassade efter nya installationsmaterial men också utvecklingen av standarder inom exempelvis elsäkerhet.
– I dag vill våra elektriker ha VDE-märkta verktyg som indikerar kvalitet och säkerhet. Det var inte lika viktigt för bara några år sedan, men vi följer utvecklingen och anpassar oss hela tiden efter hur proffsen jobbar, berättar Ola Karlsson.
”Vi följer utvecklingen och anpassar oss hela tiden efter hur proffsen jobbar.”
Hur ser då framtiden ut för Ironside? Jonas Nyberg och Ola Karlsson är överens om att resan bara börjat.
– Det kommer att krävas ännu mer arbete kring hållbarhet, ännu mer lyhördhet och ännu större precision i vad vi erbjuder. Våra kunder är kunniga och ställer höga krav. Det triggar oss till att bli ännu bättre och det är precis så vi vill ha det, säger Jonas Nyberg.
– Vi har ett stort förtroende att förvalta. Med den långa erfarenhet vi har, kombinerat med innovationsanda och ett tydligt kundfokus, är jag trygg med att Ironside står stadigt även framöver, avslutar Ola Karlsson.