På Uddeholm, världsledande tillverkare av verktygsstål, fanns det ett logistiskt problem kring hanteringen av medarbetarnas skyddsutrustning. I en arbetsmiljö där gnistregn, sylvassa stålkanter och glödande stål ständigt är närvarande, är rätt arbetsmaterial och personlig skyddsutrustning nödvändigt. Men när medarbetarna var tvungna att själva gå och hämta den vid ett centralförråd och på en arbetsplats i storleksmåttet 54 hektar, blir det långa promenader.
- Det ledde till att när medarbetarna väl var på plats hämtade de ofta ut en hel bunt av exempelvis arbetshandskar, som sedan kunde bli liggande på olika ställen. Dessutom var det svårt för oss att ha koll på förbrukningen och därigenom se till att rätt produkter alltid fanns tillgängliga, vilket inte är bra ur säkerhetssynpunkt, förklarar Jessica Lennartsson, inköpsansvarig på Uddeholm.
Automatisk beställning och påfyllnad med varuautomater
Lösningen levererades av Ahlsell i augusti 2018 i form av 20 stycken varuautomater från leverantören Edge Technology som placerades på strategiska platser runt om på arbetsplatsen. När antalet produkter i automaten närmar sig ett minimum, skickas automatiskt en order direkt till Ahlsells varulager i Hallsberg. Varorna plockas och körs ut av oss på Ahlsell, som även fyller på automaterna på plats.
- Vi behöver inte göra något alls, mer än att hämta ut den utrustning som vi behöver från automaten. Vi slipper lägga tid på inventering, inköp, leveranser och påfyllnad. Dessutom har förbrukningen minskat rejält. Efter första året hade vi minskat vår förbrukning av handskar med 40 procent, från tidigare 23 000 handskar och 1 miljon kronor. Det motsvarar en besparing på 400 000 kronor. Så investeringen i varuautomaterna betalade sig ganska fort, säger Jessica.
På bilden ovan till höger: Jessica Lennartsson, inköpsansvarig på Uddeholm.
Bättre kontroll på flödet
I början var flertalet av medarbetarna fundersamma till förändringen. Då varje uttag registreras, fanns en känsla av att bli kontrollerad. Men den misstanken försvann snabbt, berättar Jessica.
- Vi använder datan kring förbrukningen för att ha en chans att upptäcka brister i valet av utrustning. Vi ser direkt om det sker en onormal förbrukning och då är det nu lätt för oss att ta reda på varför. Är det fel sorts utrustning som finns på plats? Behöver vi köpa in en annan sorts handske? Vi får en chans att optimera innehållet i varuautomaterna så det blir så säkert som möjligt för våra medarbetare att utföra sitt jobb. Vi kan även styra specialbeställningar, så de hamnar hos rätt person, berättar hon.
Varje kvartal sker en avstämning med respektive avdelning på arbetsplatsen, då förbrukning och beställning av material gås igenom. I anslutning till varuautomaterna finns nu även ett industriskåp med elektroniskt lås för större produkter.
- Eventuellt kommer vi att addera ytterligare industriskåp och vi tittar även på att placera en varuautomat på centralförrådet för fästelement. Syftet är att minska den manuella hanteringen och säkerställa att allt nödvändigt material alltid finns tillgängligt och påfyllt, berättar Jessica.
Höjd säkerhet och minskat svinn
Även vi på Ahlsell är nöjda med samarbetet.
- Dialogen mellan oss på Ahlsell och Uddeholm fungerar mycket bra, både vad gäller projektet i början att få varuautomaterna på plats och den fortsatta löpande driften. Båda parter vill att användarna ska ha en positiv upplevelse av det valda sättet att försörja dem med rätt artiklar i rätt tid, och det har löpt på med förvånansvärt lite krångel, säger Peter Fredriksson, utesäljare hos Ahlsell som varit med på hela resan.
Det senaste året har Uddeholm köpt omkring 3 miljoner varor till automaterna. Ser man till det ekonomiska så har kostnaderna totalt gått ner med 25 procent.
- Det var absolut en bra investering. Vi har lyckats minska kostnaderna för varor samtidigt som vi har höjt tillgängligheten på skyddsutrustning och minimerat säkerhetsriskerna för våra medarbetare. Vi är otroligt nöjda, säger Jessica.