Just nu etablerar Volvo Cars och Northvolt den nya batterifabriken Novo Energy som blir granne med Volvos befintliga bilfabrik på Hisingen. Utöver själva produktionen av batterier kommer fabriken att innehålla flera innovativa lösningar. Bland annat ska den energikrävande tillverkningsprocessen kylas ned med hjälp av renat avloppsvatten. En smart, cirkulär lösning som även kommer att förse staden med fjärrvärme.
– Det är kommunens reningsverk Gryab, som tillsammans med Göteborgs stad och Göteborg Energi ligger bakom den tekniska lösningen. Nu ser Annebergs Bygg & Anläggning i samarbete med bland annat oss på Ahlsell till att den kan realiseras, säger Christian Ahlborg, utesäljare VA på Ahlsell.
Unik lösning i stort samarbetsprojekt
Lösningen, som är det enda i sitt slag i stor skala, innebär att avloppsvatten som vanligt renas och att värmen tas upp i fjärrvärmenätet. I stället för att gå ut i havet leds vattnet vidare till den nya batterifabriken där det kyler tillverkningsprocessen. Det återuppvärmda, cirka 30-gradiga vattnet, leds sedan tillbaka till Gryab via Göteborg Energis värmepumpar där överskottsvärmen tas omhand ytterligare en gång innan det rena vattnet slutligen släpps ut i havet.
Arbetet med ledningarna pågår för fullt och med en tight deadline. Annebergs Rör & Anläggning ska dra två ledningar, tur och retur, om vardera 6 km stålrör som kommer leda 1 200 liter vatten i sekunden mellan Gryab och Novo Energys fabrik. Det kommer att gå en kallvattenledning till fabriken och en varmvattenledning tillbaka.
– Vid årsskiftet visade det sig att vår tilltänkta leverantör inte skulle kunna leverera stålrör i den mängd och takt vi behöver. Frågan gick därför till Ahlsell som vi sedan länge har ett bra samarbete med. De kommer nu att leverera 1 200 meter stålrör i dimension 1 000 millimeter till tre av etapperna i projektet, berättar Viktor Karlsson som är platschef på Annebergs Bygg & Anläggning.
Ett landmärke för den gröna omställningen
Att valet föll på stålrör beror delvis på att det är ont om plats för infrastruktur under marken. Det gör att ledningen delvis kommer att ligga synlig ovan mark och därför behöver vara robust och klara yttre åverkan. För att kunna installeras på den angivna sträckan är en stor del av rören i projektet specialbeställda i unika längder och böjar. Förutom att själva omfattningen gör arbetet komplext, är tiden den absolut största utmaningen.
– Byggtiden motsvarar i detta fall den totala projekteringstiden vilket gör att projektering och byggnation ofta sker parallellt. Nya förutsättningar dyker upp under resans gång som gör att vi behöver vara flexibla och snabbt kunna tänka om, fortsätter Viktor Karlsson.
Genom att nu ta vara på det som annars ses som en restprodukt – avloppsvattnet, slipper fabriken förbruka stora mängder dricksvatten eller ta råvatten från en sjö eller vattendrag. Dessutom kan batterifabriken spara mycket el genom att kyla anläggningen på det här sättet.
– Batterifabriken kommer att generera 3 000 nya arbeten i Göteborg och är en stor satsning för framtiden och den gröna omställningen. Vi är både glada och stolta över att få vara delaktiga i det här projektet som verkligen skiljer sig från dem som vi vanligtvis levererar till, avslutar Christian Ahlborg.