Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Netel utvecklar sin affär i samarbete med oss på Ahlsell

2022-03-04

Vårt förvärv av Eurolan i början av 2021 har skapat ännu bättre förutsättningar att uppfylla slutkundens specifika önskemål. Ett bra exempel är den omfattande installation som vår kund Netel just nu genomför åt fastighetsbolaget Olov Lindgren. Här har vi på Ahlsell med kort varsel tagit fram en helt ny produkt anpassad för dagens hemmanätsutrustning.

Det börsnoterade entreprenadbolaget Netel är en fullservicespecialist inom infranättjänster i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Verksamheten drivs decentraliserat, med en stark lokal närvaro via 18 kontor och har drygt 600 medarbetare. Netel har varit kund hos Ahlsell sedan 2006 och har lång erfarenhet av varumärket Eurolan.

Tight tidsplan ställer krav på materialleveranserna

Netel bygger just nu ett fibernät i fastighetsbolaget Olov Lindgrens bestånd i centrala Stockholm. Allt som allt handlar det om att dra fiber till cirka 3 000 lägenheter och framtidssäkra bolagets fastigheter för ytterligare digitalisering. Arbetet påbörjades i januari 2021 och ska vara färdigställt under våren.

– Olov Lindgren har höga krav på både installationerna och det installationsmaterial som används. Innan arbetet startades gick vi därför igenom deras önskemål tillsammans med Ahlsell för att kunna presentera passande produkter och få ett godkännande på dessa, berättar Robin Elghorn som är projektledare och ansvarig för Netels fastighetsprojekt.

I Netels åtagande ingår att dra fiber från en samlingspunkt i källaren ut till varje lägenhet och de flesta lokaler. I lägenheterna monteras sedan en mediacentral och ett nätverksuttag. Dessutom förbereds fastigheterna för en framtida uppkoppling där till exempel elektroniska tavlor i entréer och tvättstugor ska ingå.

– Utmaningen i ett stort projekt som detta är en ganska tight tidsplan som i sin tur ställer höga krav på materialleveranserna. Här gör Ahlsell verkligen ett jättejobb för att hjälpa oss så att arbetet inte ska stanna upp. De leveranssäkrar efter produktionsplan och Ahlsellbutiken i Älvsjö har fungerat som vår ”boj i bukten” och varit något av ett extralager för oss, säger Robin Elghorn.

Helhetslösningar med en konkurrenskraftig prisbild

I upphandlingen hade Olov Lindgren speciella krav på mediacentralen. Dels hade man önskemål om ett specifikt mått, dels ville man inte att centralen skulle vara tillverkad helt i plåt eftersom wifi-signalen då skulle kunna hämmas.

– Tack vare Eurolan kunde vi vända oss direkt till fabriken som med kort varsel anpassade mediacentralen efter Olov Lindgrens kravställning. Det resulterade i en helt ny produkt med nytt E-nummer, anpassad efter dagen hemmanätsutrustning, säger Lars Wetterhall, KAM El Infracom på Ahlsell

Förvärvet av Eurolan har stärkt Ahlsells kompetens och produkterbjudande inom ett riktigt framtidsområde. Förutsättningarna att arbeta tightare med kunden och kunna presentera helhetslösningar med en konkurrenskraftig prisbild för slutkunden har ökat. Dessutom är det enklare att ta fram utbildningar på material och eventuella behörigheter.

– I Olov Lindgren-projektet har vi kunnat utveckla vår affär tillsammans med Ahlsell. Trots sin storlek erbjuder de en personlig service. Medarbetarna är lyhörda och jag upplever att alla inblandade är väldigt lösningsorienterade. Det skapar helt klart ett mervärde till produkterna, avslutar Robin Elghorn.

 

För dig som gillade artikeln

EL

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript