Getingmidjan är en viktig del av Sveriges järnvägsnät och här passerar i snitt på ett tåg var tredje minut. Anläggningen byggdes redan på 1950-talet och har inte varit anpassad för dagens trafik. En upprustning var därför nödvändig för att möta dagens och morgondagens krav på pålitliga och hållbara resor och transporter.
Specialistsäljare inom betongkomplement på plats
Vår kund Implenia Sverige AB tilldelades projektet redan våren 2017 och fick då kontrakt på en upprustning som omfattar en två kilometer lång järnvägssträcka samt utbyte och reparation av tunga konstruktioner såsom broar och tunnlar. Under de senaste fyra åren har fem järnvägsbroar och två gångbroar samt både Riddarholmstunneln på 120 meter och Södertunneln på 600 meter renoverats.
– Ahlsell har varit delaktiga under hela resan och bistått Implenia med allt i beställningsväg. Flera av våra specialistsäljare, både inom betongkomplement och infästning, har varit involverade. De har varit på plats ute i projektet för att dela med sig kompetens och hjälpa till med rätt lösningar och rätt produkter, säger Robin Rylander som är ansvarig säljare inom Bygg.
Tidspressat projekt med höga krav på leveranserna
Implenias byte av järnvägsbroarna har varit både avancerat och tidspressat och har främst skett på vatten med hjälp av pontoner, båtar och annan tung marin utrustning. En del arbeten har även varit förlagda under vattenytan. För att brostöden i betong ska kunna renoveras har anläggningsdykare fått bygga träkassuner runt dem På så sätt har arbetet kunnat utföras under torra förhållanden.
– Det har varit riktigt häftigt att få vara med i ett infrastrukturprojekt av den här digniteten i centrala Stockholm. Vi har haft ett mycket bra samarbete med Implenia där vi fått möjlighet att lyfta fram Ahlsells erbjudande och visa vår fulla potential i ett komplext och tidspressat projekt, säger Peter Larsson, specialistsäljare inom Betongkomplement på Ahlsell.