På bilden ovan: Fritjof Arvidsson, butikssäljare Örebro och Morgan Widén, specialistsäljare inom industri på Ahlsell.
Tiden går fort när man har roligt, brukar det heta, och i höst har det hunnit gå fyra år sedan Morgan Widén började jobba som specialistsäljare för Ahlsells egna varumärken. Morgan inledde sin karriär som byggnadsarbetare. Han menar att det var en bra erfarenhet som innebär att han har lätt för att sätta sig in i kundernas vardag och vet vad som behövs för att göra den lite enklare. Han har också skaffat sig en gedigen kunskap om verktyg som säljare för några av de ledande varumärkena.
– Just Ironside har tagit ett stort kliv framåt under de senaste åren och blivit ett väldigt fint varumärke med gott renommé. Det stärker självförtroendet att komma ut till kunderna med verktyg som verkligen håller vad de lovar.
Ett lyssnande öra mot marknaden
Morgan utgår från Örebro och är på resande fot de flesta av veckans dagar. Som specialistsäljare har han inget eget kundansvar utan jobbar med att stärka säljkåren med sin specialistkompetens. Han gör sambesök med utesäljarna och är med och anordnar externa och interna säljaktiviteter. En stor del av tiden ägnar han åt internutbildning av de regionala säljarna som behöver vara uppdaterade kring utbudet av verktyg som ständigt växer med nya produkter. Morgan jobbar också bakåt i kedjan tillsammans med produktchefer och Ahlsells sourcingteam.
– Jag har en öppen dialog med våra kunder som gärna delar med sig av sin vardag och berättar hur vi kan stötta dem med våra produkter. Som specialistsäljare har jag ett lyssnande öra mot marknaden och fångar upp om det är någonting som våra kunder saknar eller har synpunkter på. Jag återkopplar sedan till våra produktchefer och sourcingteamet som sedan driver produktfrågorna framåt.
Jubileumsprofilerad turnébil visar upp sortimentet
Morgan gör sitt bästa för att lyfta Ahlsells egna varumärken där bland annat Ironside ingår. Utmaningen är att få kunderna att bryta gamla vanor, ändra sina köpbeteenden och våga prova någonting nytt. Tillsammans med utesäljarna anordnar han aktiviteter både i Ahlsells butiker och hos kunderna. Nu ser han fram emot att Ironsides planerade jubileumstour ska kunna dra igång med en jubileumsprofilerad turnébil som ska resa runt i landet och visa upp sortimentet.
– Vi har stort fokus på egna varumärken inom Ahlsell och då känns det förstås lite extra roligt att få vara med i gruppen som driver dessa frågor. Ironside har en stor sortimentsbredd som vi gärna vill kunna lyfta fram och visa för våra kunder under jubileumstouren.
Testpiloter provar och utvärderar nya produkter
Kundernas åsikter är viktiga för Ironside och de är i högsta grad delaktiga i arbetet med att utveckla enskilda produkter och nya sortiment. Innan en lansering får testpiloter prova produkterna för att sedan utvärdera dem och komma med förslag på eventuella förbättringar.
Vi avslutar pratstunden med Morgan Widén med en fråga kring hans personliga favorit i Ironsides sortiment. Svaret kommer snabbt.
– Det är twistern – det lilla spärrskaftet som med 60 kuggar och vridfunktion är suverän i riktigt trånga utrymmen. Den brukar jag ta fram när jag vill visa en riktigt cool produkt. Trots att vi haft twistern i ganska många år så slutar den inte att överraska.
Mer läsning om Ironside
Ironside - ett nytänkande proffs med erfarenhet
Kundkrav styr när Ironside utvecklar sortimentet
Alltid redo för ett verktyg från Ironside