Tobias Eriksson arbetar sedan fem år tillbaka som lageransvarig på Kungshem. När han klev in i rollen hade företaget inte någon samlad inköpsfunktion. Det innebar att medarbetarna handlade material på flera olika ställen till priser som kanske inte alltid var de bästa. Kungshem gjorde då en utvärdering av marknadens aktörer och valde då oss som huvudleverantör. När de sedan bestämde sig för att digitalisera sitt lager visade det att vi hade den bästa lösningen för att hjälpa dem att spara tid, effektivisera materialflödet samt öka driftsäkerheten i sin verksamhet. En lagerlösning som frigjort mycket tid för alla på Kungshem. Tobias insåg tidigt vikten av en välfungerande lagerlösning och hade på egen hand byggt upp ett smart system som sköttes med hjälp av Excelfiler. Problemet var dock att det tog för mycket tid i anspråk.
Hur fungerar lagret?
Kungshems lager är i stort sett självgående och idag vet alla medarbetare hur det fungerar och kan ta emot och plocka ut varor. Kungshems reparatörer och tekniker gör uttag från lagret med Storageappen som de laddat ner i sina mobiltelefoner. Alla produkter är kopplade till ett beställningssaldo, vilket innebär att när ett visst antal finns kvar i hyllan, skickas en automatisk påfyllnadsorder direkt till oss. Vi levererar därefter enligt ett förutbestämt intervall. En förutsättning för att leveranserna ska fungera och att hyllorna inte ska gapa tomma är att medarbetarna som använder driftförrådet behöver förstå vikten av att skanna sina uttag. Nu träffas Kungshems medarbetare en gång i månaden för att diskutera om lagret behöver kompletteras med några nya produkter. Att deras leveranser bara kommer två gånger per vecka går helt i linje med Kungshems ambitiösa miljöprofil. Den yttrar sig även i solceller på flera av bolagets fastigheter, att företagsbilarna är utbytta till elbilar och att det numera sitter energisnåla LED-lampor i all utomhusbelysning. Samordnade leveranser är två gånger i veckan. Lagret är inrymt i ett före detta pannrum på cirka 30 kvadratmeter. Här finns allt som behövs i den dagliga verksamheten, från badkar till vägsalt och allt däremellan. Tobias uppskattar att det handlar om cirka 600 olika produkter. Kungshem hade en stor rensning när de gick över till ett driftförråd i vår regi. Då var det närmare 30 produkter som inte fick vara kvar. Med det nya lagret har Tobias rationaliserat bort sig själv och kunnat frigöra tid till annat.