Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Kraftkvinnorna breddar kompetensen i energibranschen

2022-12-05

På Ahlsell brinner vi för mångfald och driver ett aktivt arbete för att bland annat öka antalet kvinnor i företaget. En inspirationskälla som vi gärna lyfter fram är föreningen Kraftkvinnorna. Den riktar ljuset mot energibranschens kvinnounderskott genom att driva debatt, föreläsa och inspirera i syfte att lyfta fram den kvinnliga kompetensen i branschen.

Energibranschen står inför stora och spännande utmaningar inom flera områden. Jämställdhet i arbetsgrupper, ledningsgrupper och styrelserum ökar förutsättningar för branschen att lyckas och är en nyckelfaktor för att hitta rätt kompetens. Det har föreningen Kraftkvinnorna tagit fasta på och arbetar sedan 2015 med att intressera fler kvinnor för energisektorn och synliggöra dem som redan arbetar i den.

Kraftkvinnorna startade som ett nätverk 2015 av fem kvinnor verksamma i olika delar av energibranschen. Bakgrunden var att de alla hade deltagit i ett seminarium där samtliga talare var män. Bollen sattes i rullning när den dåvarande energiministern Ibrahim Baylan lyfte energisektorn som en icke jämställd bransch och bar Kraftkvinnornas knapp på kavajslaget under hela Almedalsveckan. Från att ha varit ett informellt nätverk blev Kraftkvinnorna en mer formell förening. I dag har man nästan 1 000 medlemmar och en stadig tillväxt med cirka 100 nya kraftkvinnor per år.

Företag måste vara attraktiva för hela befolkningen

Helena Olssén är föreningens ordförande och arbetar till vardags som strategichef på Mälarenergi i Västerås. Hon gick med i Kraftkvinnorna när nätverket startade 2015 och har suttit i styrelsen sedan 2018. Hon menar att det har hänt en hel del sedan starten för sju år sedan, men att det behöver göras betydligt mer för att öka jämställdheten i branschen.

- Sveriges Ingenjörer pratar om att det år 2030 kommer att saknas 100 000 ingenjörer. Energibranschen i sin tur behöver kunna rekrytera 8 000 nya tekniker och ingenjörer bara under de närmaste tre åren. Med dessa siffror i åtanke behöver man förstås vara attraktiv för alla, inte bara för hälften av befolkningen.

De senaste två åren har Kraftkvinnorna presenterat en rapport med fokus på jämställdhet i energibranschen. Den utgår från ett jämställdhetsindex där företag tilldelas poäng utifrån de tre kriterierna könsfördelning i företaget och i styrelsen samt om vd eller styrelseordförande är en kvinna. I 2022 års rapport undersöktes 284 företag där fyra bolag fick maximala tre poäng och därmed kvalade in på Kraftkvinnornas gröna topplista. Av de undersökta företagen fick 57 procent noll poäng och av dessa saknar en fjärdedel helt kvinnor i sin styrelse.

- Utifrån rapporten kan man dra några intressanta slutsatser om hur verkligheten ser ut i det genomsnittliga energibolaget. Här heter både styrelseordförande och vd Anders, styrelsen består av sex män och två kvinnor och av det totala antalet medarbetare är 76 procent män, konstaterar Helena.

Genom att erbjuda jämställdhetsmärkning av seminarier och event utmanar Kraftkvinnorna den rådande föreställningen att det är svårt att hitta kvinnliga branschföreträdare. Föreningen har även tagit fram en guide som stöd i jämställdhetsarbetet. Den innehåller bland annat konkreta råd inför rekryteringar och tips på hur man driver jämställdhetsarbetet.

Jämställdhet är en konkurrensfördel

Precis som företagen i energisektorn verkar vi på Ahlsell också i en traditionellt mansdominerad bransch. Det innebär att vi har ett särskilt fokus på att nå mer jämställda arbetsgrupper och rollkategorier.

- Med 26 procent kvinnor totalt i koncernen och 22 procent i chefspositioner behöver vi i Ahlsell också öka takten. Vår målsättning är att andelen chefer ska vara 30 procent senast 2030. Med det övergripande mångfaldsarbete som pågår internt är jag är övertygad om att vi är på rätt spår, säger Kim Swing, HR direktör.

Vår koncernchef Claes Seldeby menar att konkurrenskraften stärks i företag som kännetecknas av en välbalanserad mångfald och att arbetet bidrar till den sista raden i resultaträkningen.

- Det ökar kreativiteten och innovationskraften hos våra medarbetare och även möjligheten att förstå våra kunder på ett bättre sätt. Sedan tror jag också att grupper med högre mångfald bidrar till ett bättre arbetsklimat och i slutändan att vi får roligare på jobbet.

Energibranschen växer och breddas och är på många sätt en riktig framtidsbransch. Många vill göra en insats för samhällsnyttan, arbeta långsiktigt och kunna göra skillnad i den energiomställning som nu sker. Frågan är hur Ahlsell, i rollen som leverantör och säljare av produkter och tjänster till energisektorn, kan agera för att locka fler kvinnor till branschen som helhet? Helena Olssén tycker till exempel att det är viktigt att tänka på hur man profilerar sig i mötet med kunder, leverantörer och presumtiva medarbetare.

- Lyft fram kvinnorna i företaget och synliggör dem och deras kompetens. När vi på Mälarenergi är ute och pratar på skolor får vi ibland återkoppling från tjejer som vill arbeta hos oss av den enkla anledningen att de träffat kvinnliga representanter från vår verksamhet.

För Kraftkvinnorna närmar sig nu korandet av Årets Kraftkvinna som äger rum den 24 oktober Priset instiftades 2016 och antalet nomineringar har slagit rekord varje år.

- Det positiva är att allt fler har förstått vikten av jämställdhet. Att det är en konkurrensfördel både för att både attrahera rätt kompetens och för att produktiviteten ska kunna öka, avslutar Helena Olssén.

Nyheter EL

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript