Det bubblar om kusinerna Billy och Peter Fransson när de berättar om Elektrikerpodden. Med bakgrund från elbranschen, Billy som projektledare på elfirma och Peter med erfarenhet från en elgrossist, älskade de båda branschen men saknade ett forum som spred kunskap och information om nyheter och yrket i stort. Tanke blev till handling och Sveriges första och största podcast av elektriker, för elektriker hade sett dagens ljus.
- Vi lyssnar själva mycket på poddar, det var så idén föddes. Vi ville sprida kunskap och information på ett roligt sätt om världens viktigaste yrke, berättar Peter.
Vill bygga yrkesstolthet
I början gick det lite trögt och en pandemi satte krokben för en rivstart. De hade lovat ett nytt avsnitt varje måndag, men inga gäster var bokade.
- Pandemin hjälpte oss på så sätt att alla längtade efter att mötas och suktade efter ny information om det som hände i branschen. Samtidigt var det svårt när alla var isolerade. De första fem avsnitten var svettiga då vi inte hade några intervjuer bokade, men sedan har det rullat på, berättar Peter.
Under rubrikerna Samtal, Teknik och Produkt möter de allt från leverantörer till inspiratörer och pratar om nya produkter, arbetsmiljö, företagande och elbranschen i stort.
- Vi vill vara inkluderande och underhålla våra lyssnare, det ska vara roligt att lyssna på oss och de ska känna en stolthet över sitt yrke, säger Billy, och Peter fyller i:
- Vi ger en bredare bild av branschen och vi själva har lärt oss massor på vägen. Jag har fått en helt ny syn på installatörbranschen tack vare Billy och våra gäster. Installatörerna ser ofta inte sitt eget värde, har vi märkt, och förstår inte vad de kan bidra med i våra samtal. Ibland tvekar de att ställa upp, men när vi väl ses brukar det rulla på.
Gilllar du att lyssna på podd? Besök vår egna podd ByggSnack.
Elektrikerpodden på Sverigeturné med Ahlsell
I samarbete med Ahlsell har grabbarna gett sig ut på en Sverigeturné där de bland annat har mött olika representanter från Ahlsell.
- För oss var det intressant att Ahlsell har så brett sortiment och många olika segment inom sin verksamhet. Det har varit superroligt att få besöka olika delar av landet, säger Billy.
Bland annat har de varit i Varberg, Karlskoga, Göteborg och Mora. Ett avsnitt spelades in i Gällivare, där Sara Lantto, butikschef för Ahlsells Gällivare-butik medverkade.
- Det var jättekul! Det är uppskattat att de kom ända hit till Gällivare, det är inte så vanligt att vi får besök på detta sätt, berättar hon.
Samtalet berörde de flesta ämnen, med självklart fokus på elbranschen och Gällivares utveckling framåt.
- Jag uppskattar Elektrikerpodden för att de besöker hela Sverige och är genuint intresserade av verkligheten för alla oss som på något sätt jobbar inom elbranschen. Det märks att de verkligen vill vara en kanal och en inspiration för alla i branschen.
5 000 elektriker lyssnar varje vecka
Framöver vill Billy och Peter satsa ännu mer på att skapa en mötesplats för branschen. Tanken är att bygga ett community och bli någonting mer än en podd.
- Redan i dag erbjuder vi allt från platsannonser till nyheter och inspirerande samtal och vi har 5 000 elektriker runt om i landet som lyssnar varje vecka. Det vill vi ta ännu längre, säger Peter.
Att idéerna och uppslagen till innehåll ska sina, känner de ingen oro inför.
- Det är bara att gå in i en Ahlsellbutik så får vi inspiration. Bland nyheterna finns det otroligt mycket vi kan berätta om, för att inte prata om vad vi fångar upp i våra samtal med kunderna i butiken, säger Billy.
Nyfiken på Elektrikerpodden? Här hittar du den: www.elektrikerpodden.se