Generatorn i Mölndal, Göteborg, är en av våra största butiker med över 20 000 artiklar på hyllan. Antalet kunder som varje dag besöker butiken är stort, men Magnus Malm som är butikschef skulle nästan inte vilja benämna dem som kunder.
- Vi har en väldigt bra relation med våra kunder och många kommer in till oss flera gånger dagligen. Det gör att jag ser dem mer som kollegor. En del har butiken som en samlingsplats där de stämmer av projekten med varandra och passar på att hämta material till nästa jobb, medan andra kommer in för att ta en kaffe och bolla lösningar på något projekt.
Magnus får medhåll från sin kollega Per von Heideman, butikssäljare El.
- Vi ser kunderna som vår ”extended family”. För att vi ska kunna skapa relationer som bygger på samarbete mer än sälj, så är det viktigt att vi levererar den bästa servicen som går, varje gång. Vi vill ju att våra kunder ska komma tillbaka och förtroende byggs inte över en natt, säger han.
Utbudet justeras och uppdateras efter behov
Installatörerna uppskattar det bassortiment som butiken redan erbjuder och som vid behov justeras efter vad som efterfrågas.
- Ibland tar vi in fler enheter av en produkt eller lägger upp en ny, för att underlätta för våra kunder. Det kan exempelvis handla om ett större projekt där installatören vill undvika avbrott i arbetet på grund av brist på material. Då säkrar vi upp och tar in extra mycket, så det finns hemma, säger Magnus.
- Vår roll handlar mycket om att lyssna. Hör vi att ett projekt är på gång för någon av våra kunder, ser vi till att ordna med material direkt så de inte behöver tänka på det, fortsätter Per.
Butiken fyller en viktig social funktion
Magnus tycker inte att den digitala utvecklingen konkurrerar med butikens roll. Han menar att Ahlsells erbjudande kring digitala lösningar är en bra lösning för att på ett bättre och bredare sätt möta kundens behov. Han tror att butiken även fortsättningsvis kommer att fylla en viktig funktion, inte bara för inköp utan även för fysiska möten.
- För de mindre installationsföretagen utgör butiken en viktig del i deras dagliga arbete. Det är en plats att möta kollegor på, bolla idéer och kunna ta del av andras kunskap på ett avslappnat sätt, berättar Magnus.
Både Magnus och Per lyfter fram att de ofta får vara med och diskutera olika lösningar. Ibland kan det handla om att hitta ersättningsprodukter eller att göra det bästa av något som finns inne. Ofta tar de hjälp av butikens kompetenta innesäljare som gärna delar med sig av sin expertis.
Kunden står alltid i centrum
En utmaning är att alltid ligga steget före och se till att rätt produkter finns i hyllorna när de efterfrågas. Här gäller det att vara lyhörd för kundernas önskemål och ha koll på kommande trender. Ett exempel är solceller som butiken tidigt såg skulle bli ett efterfrågat sortiment och snabbt såg till att utöka för att stå redo med rätt produkter i god tid.
- Vi behöver också ha ett lyssnande öra mot marknaden och undersöka vad kunderna kan tänkas behöva till kommande projekt. Det handlar om att ställa rätt frågor och visa intresse. En utmaning är att hitta rätt balans. Vi har ju begränsat utrymme, även om det är stort, så vi kan inte ta in allt, fortsätter Per.
I de fall att någon produkt inte finns på hyllan, försöker butikssäljarna alltid lösa situationen.
- Antingen ser vi till att beställa hem den till morgonen därpå eller så ringer vi till någon annan Ahlsellbutik för att lösa situationen, det beror på vad som passar bäst. Vi har ett väl fungerande samarbete mellan butikerna och övriga säljfunktioner och sätter alltid kundens bästa i första rummet, säger Per.
Både Per och Magnus ser en styrka i Ahlsells stora sortiment och att vi finns representerade med över 100 butiker i Sverige, från norr till söder. De lyfter också fram medarbetarnas kompetens och samarbetsvilja där alla hjälps åt för att underlätta för kunden och skapa en trygg och trevlig miljö där alla känner sig välkomna.
- I våra butiker står kunden i centrum. Vår ambition är att alltid kunna presentera en lösning, avslutar, Magnus.
Vi frågade några av våra butikskunder varför de handlar hos oss
Janne på El-Rutin
Varför har du valt att handla här hos Ahlsellbutiken Generatorn i Göteborg?
– Jag känner medarbetarna i butiken och får alltid bra hjälp. Det är också enkelt att handla när man känner till butiken och snabbt hittar det man ska ha.
Vad är det bästa med butiken?
– Helt klart medarbetarna och deras kunskaper.
Varför handlar du över disk och inte endast digitalt?
– De jobb jag gör är sällan planerade vilket innebär att jag behöver få tag i material samma dag. Därför är det viktigt att det finns butiker med ett bra och stort utbud.
Robin, Elektriker hos Amevi
Varför har du valt att handla i Ahlsellbutiken Generatorn i Göteborg?
– De har ett väldigt bra sortiment. Nästan allt jag behöver finns här.
Varför handlar du över disk och inte endast digitalt?
– Butiken är en samlingsplats där firman träffas för att planera jobb och hämta material.
Rabi och Marina, elektriker hos Elinzity
Varför har ni valt att handla i Ahlsellbutiken Generatorn i Göteborg?
– Vi tycker butiken har de trevligaste och kunnigaste medarbetarna. Vi kan vara i väg på jobb som ligger närmare andra grossister, men väljer ändå att åka hit eftersom vi alltid kan lita på att få bra hjälp och att det vi behöver finns i lager.
Vad är det bästa med butiken?
– Medarbetarna! Man blir alltid bra bemött och det finns aldrig några problem, alla är hjälpsamma.
Varför handlar ni över disk och inte endast digitalt?
– Vi handlar både i butik och online, framför allt beställer vi online när det handlar om större mängder eller väldigt speciella produkter. Men butiken är väldigt viktig för oss, det är en plats där man träffar kollegor och får tips och idéer av Ahlsells medarbetare. Det är roligt att komma till butiken!