Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Kundkrav styr när Ironside utvecklar sortimentet

2020-02-19

Ironsides breda verktygssortiment omfattar drygt 3 000 produkter framtagna utifrån proffsens höga krav. Men hur går det egentligen till när sortimentet utvecklas? Vi frågade två av Ahlsells medarbetare – Marcus Lång, marknadschef verktyg och förnödenheter och Ola Karlsson, sourcing manager. Båda med lång erfarenhet av varumärket Ironside i allmänhet och produktutveckling i synnerhet.

Under de 30 år som Ironside funnits på den svenska marknaden har sortimentet kontinuerligt utvecklats och anpassats för att leva upp till användarnas höga krav. Bakom varje ny produkt ligger ett gediget arbete, från idé fram till färdig produkt. Det har gett utdelning och lett till att Ironside i dag betraktas som ett av marknadens starkaste proffsfabrikat.

– Det är många krafter som verkar för att ta fram ett starkt erbjudande till våra kunder. Allt som allt är vi ett 40-tal medarbetare från Ahlsell som är inblandade i utvecklingen av sortimentet, eller sourcing som det också kallas. Vårt arbete är i högsta grad kunddrivet vilket betyder att vi är lyhörda för våra kunders önskemål och gör vårt bästa för att förverkliga dem, säger Marcus Lång.

Kundstyrd sortimentsutveckling

Ahlsell har sex specialistsäljare som arbetar med Ironside. Dessa träffas flera gånger per år för att tillsammans med produktcheferna gå igenom de kundönskemål som kommit in. Idéer kring nya produkter utvärderas och förmedlas därefter till Ahlsells sourcingteam som arbetar vidare med att hitta en lämplig tillverkare som uppfyller kravspecifikationen. Gruppen fångar också upp önskemål om eventuella förbättringsåtgärder som rapporteras tillbaka till den aktuella fabriken.

– Genom att samarbeta med de rätta tillverkarna och kapa bort fördyrande mellanhänder kan vi ta fram kvalitetsverktyg till riktigt bra pris. En del inspel kring sortimentsutveckling kommer även från våra tillverkare som har lång erfarenhet och gärna delar med sig av sin kompetens, säger Ola Karlsson.

ironside-30-ar-ahlsell-834x630.jpg

Omfattande kvalitetskontroller innan lansering

Majoriteten av produkterna i Ironsides sortiment tillverkas i Europa. Av den tillverkning som är förlagd till Asien sker största delen i Taiwan och en mindre del i Kina. Ahlsell har sedan flera år tillbaka ett eget representationskontor i den kinesiska mångmiljonstaden Guangzhou. Bland medarbetarnas arbetsuppgifter ingår att säkerställa och utvärdera leverantörerna som bland annat måste vara införstådda med Ahlsells inköpsavtal och uppförandekod. Kontoret genomför också leveranskontroller och uppföljningar av alla typer av certifikat. Kvalitetskraven är mycket höga och leveranserna från Asien kräver god framförhållning, samordning och planering. Inte minst för att containrarna ska kunna fyllas upp på ett miljömässigt bra sätt.

– Innan en ny produkt tas in i sortimentet sker en omfattande kvalitetskontroll och ofta görs olika tester hos ackrediterade testinstitut. Allting testas även ute hos kund för att säkerställa att produkterna håller måttet och uppfyller kraven också ute i verkligheten, säger Ola Karlsson.

Nya behov i takt med ökad digitalisering

I arbetet med att hålla sig à jour med senaste nytt ingår årliga besök på både lokala och världsomspännande verktygsmässor. Den digitala transformationen inom både bygg- och industrisektorn sker i en rasande fart, vilket gör att behoven på verktygssidan förändras. Trenden pekar mot fler uppkopplade verktyg där mätvärden kan laddas ner och avläsas i datorn.

– Vi som arbetar med Ironside uppskattar att vi har möjlighet att påverka så mycket i vårt erbjudande. Utmaningen är att ständigt utveckla sortimentet för att kunna ta fram produkter som överträffar förväntningarna. Verktyg som på ett eller annat sätt bidrar till att underlätta vardagen för våra kunder, både i dag och i framtiden, säger Marcus Lång och Ola Karlsson.

Industri Nyheter

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript