Den 22 maj klipptes bandet till Ahlsells nya flagship store som har ett attraktivt läge utmed Söderleden i Mölndal, strax utanför Göteborg. Butiken ligger i en drygt 11 000 kvadratmeter stor nybyggd fastighet som sedan i juni även inrymmer Ahlsells regionkontor.
Smarta lösningar som elverktygsvägg och testcenter
På insidan av fastigheten väntar mängder av hållbara, smarta och genomtänkta lösningar som ska förbättra kundupplevelsen och göra det enklare att vara proffs. Ett exempel är den 40 meter långa elverktygsväggen där nio leverantörer visar upp sina sortiment. Allt som allt finns cirka 500 olika elverktyg som inte bara är till beskådan utan som kunderna gärna får plocka ner och testa.
Butikens blickfång utgörs av en något överdimensionerad orange container. Inuti ryms det platsbyggda testcentret med allt som krävs för att enkelt och smidigt bilda sig en uppfattning om elverktygens funktionalitet och kapacitet. I containern finns även ett avgränsat utrymme i form av en brandcell med specialventilation där man kan testa verktyg avsedda för svets och heta arbeten.
Alla professionella varumärken på ett och samma ställe
Rickard Andersson, kommersiell produktchef på Ahlsell, menar att butikens innovativa satsning på elverktyg är ett sätt att möta konkurrensen från näthandeln. Men också att kunna bredda och förbättra Ahlsells erbjudande.
– Nu får vi möjlighet att lyfta fram alla professionella varumärken på ett och samma ställe och dessutom ge våra kunder möjlighet att testköra utbudet. Genom att prova elverktygen innan köp blir det enklare att hitta det alternativ som både är bäst anpassat till det aktuella arbetet och utförarens fysiska förutsättningar. Don för person, helt enkelt.
Utbud och kompetens
Elverktygsväggen och testcentret kom upp tidigt i planeringen av den nya butiken. Interna diskussioner om nästa generations Ahlsellbutiker följdes upp med marknadsundersökningar där man bland annat ställde frågor om kundernas önskemål och behov vid inköp av elverktyg.
– Högst upp på önskelistan är just ett brett sortiment följt av att verktygen ska finnas hemma. Majoriteten av våra kunder har inte tid att vänta på sitt verktyg eftersom de behöver det på en gång. Det här är vårt sätt att ge våra kunder ett mervärde i form av både utbud och kompetens, säger Mats Rosvall som arbetat som projektchef för den nya butiken.
Elverktyg som passar både uppgift och utförare
En stor tillgång i satsningen är även Ahlsells dedikerade butikssäljare som arbetar på avdelningen. Med sitt brinnande intresse för elverktyg och viljan att alltid ge bästa möjliga service, hjälper de kunderna att navigera rätt i sortimentet.
Stefan Bertmyr representerar varumärkena Stanley, Black & Decker och Dewalt och ser det som en självklarhet att exponera sina varumärken på Ahlsells elverktygsvägg.
– Det här är en ny och spännande möjlighet att visa vår bredd när det gäller elverktyg. Dessutom uppskattar vi att Ahlsell satsat på kompetenta medarbetare som finns på plats för att ge råd och tips. För oss är det oerhört viktigt att kunden blir nöjd och går hem med ett elverktyg som passar både uppgift och utförare.
Ytterligare en fördel med det både breda och djupa sortimentet är att leverantörerna får möjlighet att lyfta fram sina lite udda nischverktyg. Elverktyg som kanske inte hör till bästsäljarna, men som verkligen kan underlätta vardagen för den som vet att de faktiskt finns.
Ett initiativ som bidrar till att förebygga arbets- och belastningsskador
Från Ahlsells sida handlar initiativet även om att bidra till att förebygga arbets- och belastningsskador. Den ergonomiska utformningen kan skilja sig ordentligt mellan olika elverktyg och trenden går mot verktyg som krymper i storlek medan de fortsätter att lösa mer och mer krävande arbeten.
– Det är mycket snack om ergonomi och elverktygen utvecklas hela tiden i syfte att minska risken för arbetsskador. Därför är det många som uppskattar att få känna på vikt, balans och hur ett avvibrerat verktyg är att arbeta med, om än bara för en kort stund i vårt testcenter, säger Lukas Nelhage som är vice butikschef.