Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Vårt hållbarhetsarbete belönas med guld av EcoVadis

2021-09-27

För sjätte året i rad har vårt hållbarhetsarbete utvärderats av den oberoende plattformen EcoVadis. I år nåddes en ny milstolpe när vi för första gången uppnådde guldnivå i deras årliga hållbarhetsutvärdering, som är den mest krävande utvärderingen vi går igenom på hållbarhetsområdet idag.

Att utvärdera leverantörers hållbarhetsarbete är idag branschstandard hos de flesta av våra största kunder. Inte minst är ett strategiskt hållbarhetsarbete ett baskrav för att kunna tävla om kontrakt för offentlig sektor. Därför har det blivit allt vanligare att våra kunder hör av sig med mer eller mindre utförliga frågeformulär, eller till och med revisioner, för att utvärdera Ahlsells mognad i hållbarhetsfrågorna.

EcoVadis erbjuder ett sätt att effektivisera vår förmåga att svara mot kundernas krav genom att i en enda utvärdering ställa alla tänkbara frågor på en gång, samt kräva dokumentation på allt. Processen innebär två månaders svarstid och dokumentinsamling för Ahlsell, tre veckors analys från EcoVadis sida och sedan ett resultat som jämförs med totalt 1 729 andra företag i kategorin: Wholesale of other machinery and equipment.

På bilden ovan till vänster: Joakim Kämpe, hållbarhetsutvecklare, och Karolina Hagberg Chinell, inköpsdirektör, här på Ahlsell.

Nu höjer vi ribban på vårt hållbarhetsarbete

I år höjde vi oss 12 punkter - från 56 till 68 av sammanlagt 100 möjliga poäng - vilket belönat oss med en guld-rating.

Resultatet 2021 innebär att vi placerar vårt hållbarhetsarbete bland de bästa två procenten i vår kategori. Vi har bedrivit ett intensivt förbättringsarbete under året och förstärkt både policys och rapportering, vilket ger resultat.

Bra verktyg för att förbättra vår hållbarhetsstrategi

– Om jag är nöjd? För mig är inte det viktiga vad vi får för värdering, utan att EcoVadis ger oss en tydlig bild av hur vi kan bli ännu bättre. När resultatet från EcoVadis kommer markerar det startskottet för nya förbättringsprojekt. Det är ett jättebra verktyg för att uppmärksamma svagare områden eller eventuella luckor i vår hållbarhetsstrategi. Det om något skapar mervärde i bolaget och gör vårt arbete bättre, säger Joakim Kämpe, hållbarhetsutvecklare på Ahlsell.

– Resultatet i EcoVadis gör inte bara att vi stärker vår position som ett hållbarare alternativ hos flera viktiga kunder, det stärker även vårt varumärke som en attraktiv arbetsgivare. Även för våra leverantörer är det en trygghet att veta att vi nått guld i EcoVadis och att vi kan bära deras strävan om ett hållbart arbetssätt vidare ut mot slutkund. Vi levererar där framtiden byggs, och framtiden kräver att vi blir hållbara. Vi kommer att bygga vidare på de goda resultaten och fortsätta utveckla vårt hållbarhetsarbete, säger inköpsdirektör Karolina Hagberg Chinell.

 

Mer om hur vi jobbar med hållbarhet

Hållbarhet Nyheter

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript