Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Feltryckta kläder får en ny chans och ger hopp

2020-11-02

I vår Tryckt & Klart-avdelning förädlas varje månad plagg med ca 30 000 tryck och 1000 brodyrer. I ett fåtal fall blir trycket inte tillräckligt bra och istället för att kassera nya plagg på grund av detta täcker vi över misstaget och säljer dem i en av våra butiker till förmån för Barncancerfonden. I år stod butiken i Karlskrona för värdskapet.

På Ahlsell har vi ett uttryck, ”Hållbarhet i allt vi gör”. Uttrycket syftar på att för oss är hållbarhet en naturlig del i vår verksamhet och att vi ständigt arbetar med stora som små insatser för att bidra till en mer hållbar framtid. En av dessa små insatser som ger ett stort avtryck är initiativet som kom från medarbetarna på Tryckt & Klart. 

Feltryckta plagg får en ny chans

Hos Tryckt & Klart förädlas varje månad plagg med ca 30 000 tryck och/eller 1000 brodyrer i den toppmoderna anläggningen på vårt logistikcentrum. I ett fåtal fall händer det något som gör att trycket inte blir tillräckligt bra, det kan exempelvis vara en logotyp som hamnat lite snett eller på fel ställe. Istället för att kassera högkvalitativa plagg på grund av detta vill vi istället gärna låta dessa kläder göra gott! 

Pengarna går till Barncancerfonden

Därför har vi valt att dölja de felaktiga trycken med reflexer och säljer kläderna varje år i en av våra butiker. Alla pengar vi får in vid försäljningen av dessa kläder går till Barncancerfonden. 
 
I år stod vår butik i Karlskrona för värdskapet. Butikschefen Mattias Dahlgren och hans medarbetare sålde 103 plagg för ca 7000 kr.
 
– Jag tycker att det är väldigt kul att få vara med och bidra till Barncancerfonden. Kunderna som besökte butiken var också nöjda över att kunna göra fynd samtidigt som de stöttade Barncancerfonden. Att dessutom ta tillvara på produkter som annars skulle kunna anses som felaktiga känns ju också bra för miljön, berättar Mattias.  
 
Helt enkelt rätt på flera sätt!
 

På bilden i mitten ovan: Mattias Dahlgren och Boris Persson i Karlskronabutiken.

Läs mer om vårt samarbete med Barncancerfonden, tjänsten Tryckt & Klart och hur vi jobbar med hållbarhet

 
Hållbarhet Nyheter

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript