De gigantiska ledningarna som ska användas för att transportera avloppsvatten är 339 respektive 331 meter långa med en diameter på 1 100 millimeter. De kommer ursprungligen från kuststaden Stathelle i Norge där de tillverkats vid företaget Pipelifes anläggning. Under tillverkningsprocessen skjuts ledningar av den här dimensionen ut i fjorden intill fabriken där de också lagras innan de bogseras vidare till sina slutdestinationer runt om i världen.
Transport i flera etapper
Den första transporten från Norge till Frihamnen gjordes i slutet av februari och tog en vecka. Resan gick utmed den svenska västkusten och därefter in i Östersjön via Öresund.
Vid leveransen var ledningarna försedda med ankringsskydd i form av PE-rör i dimensionen 1 400 millimeter och i tvåmeterslängder, trädda som ett ”pärlhalsband” på ledningarna.
- Under våren har ledningarna även fått belastningsvikter i betong mellan ankringsskydden, dels för att vi enklare skulle kunna sänka ledningen i vattnet utanför Slussen, men också för att förankra den på botten, berättar Johan Friberg, arbetsledare Mark på Skanska.
Sammansvetsade och sänkta utanför Slussen
Den andra transporten från Frihamnen till Slussen genomfördes i gryningen en tidig morgon i början av juli, innan annan trafik på vattenområdet kommit igång ordentligt. Det var en betydligt kortare resa som endast tog cirka två timmar och möjliggjordes med hjälp av en auktoriserad bogseringsfirma.
De två PE-ledningarna är nu sammansvetsade och ligger på botten utanför Slussen i väntan på att dykare ska justera in och koppla ihop den med befintliga avloppsledningar på land. Själva sänkningsprocessen tog närmare sex timmar och skedde genom att vatten trycktes in på den ena sidan av ledningen. En så kallad renspigg fungerade som skiljevägg mellan luft och vatten och gjorde att sänkningen kunde ske kontrollerat.
- I ett sådant här projekt dyker det alltid upp frågor som behöver besvaras under resans gång. Eftersom vi aldrig genomfört något liknande är vi tacksamma över att vi kunnat förlita oss på en duktig leverantör, avslutar Johan Friberg.
Fakta – Ombyggnationen av Slussen
Slitage, översvämningsrisk och att Stockholm växer är flera av anledningarna till att Slussen i Stockholm måste byggas om. Skanska är en av de parter som under perioden 2016–2022 genomför projektet och ansvarar för att utföra fyra av totalt cirka 25 delprojekt.
I och med ombyggnaden anpassas Slussen för att möta behoven hos dagens och morgondagens stockholmare.