Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Ökad hållbarhet genom innovativa samarbeten

2018-09-25

Innovation och samarbete är ett av Ahlsells fyra fokusområden i vår hållbarhetsstrategi. Vi involverar våra leverantörer i arbetet med att varje år ta fram minst tio hållbara produkter eller tjänster som gör både dem och oss själva bättre, effektivare och mer hållbara. I Sverige är arbetet i full gång och antalet nya, hållbara produkter och tjänster som vi kan erbjuda våra kunder blir hela tiden fler.

På bilden: Anders Goliath, kommersiell produktchef i Ahlsell Sverige

Att arbeta hållbart handlar om att samarbeta och utveckla varandra. Därför bjuder vi in våra partners i Ahlsells hållbarhetsarbete. Ett av samarbetsprojekten är Produkter och tjänster för ökad hållbarhet. Vi vill få med Ahlsells leverantörer och kunder på tåget när det gäller att utveckla eller lansera produkter och tjänster för ökad hållbarhet. Målsättningen är att vi i vår tur ska kunna erbjuda marknaden minst tio nya produkter eller tjänster per år, som ska ha bättre prestanda och vara mer resurs- och kostnadseffektiva än sina föregångare. De ska också ge en säker och bra arbetsmiljö, minska mängden avfall och bidra till minskade utsläpp av växthusgaser.

-      Ahlsell har en position som gör att vi tillsammans med våra kunder och leverantörer kan få ut bättre produkter och tjänster på marknaden, säger Ahlsells hållbarhetschef Gunilla Sandström. Och hållbarhet behöver inte vara direkt kopplat till utsläpp. Det kan även handla om produkter som gör att man spar tid eller tjänster som effektiviserar arbetet. Det kan också vara produkter som är bättre ur ett ergonomiskt perspektiv eller minskar antalet transporter.

Hållbarhet - självklar parameter vid utvärdering av leverantörer

Anders Goliath, kommersiell produktchef i Ahlsell Sverige, menar att innovationsgraden kopplad till hållbarhet generellt sett varit ganska låg hos många leverantörer. Ahlsells fokus på dessa frågor har däremot ökat. I takt med det märks även ett ökat intresse från leverantörernas sida.

-      I dag är hållbarhet en självklar parameter när vi utvärderar våra leverantörer. Vi gör också regelbundna leverantörsuppföljningar för att bedöma hur bra de presterar, vilket i sin tur driver på deras innovationsgrad. Man får komma ihåg att hållbarhetsaspekten även är ett sätt att driva försäljning.

Tjänster och produkter mappas mot FN:s globala hållbarhetsmål

Nya produkter och tjänster som bedöms som hållbara mappas utifrån FN:s 17 globala hållbarhetsmål, för att Ahlsells kunder ska veta på vilket sätt en produkt hjälper dem att uppnå de globala hållbarhetsmålen.  Exempelvis är de förisolerade kylrören COOL-FIT mappade mot mål 13 Bekämpa klimatförändringen medan de Svanenmärkta microfiberprodukterna i A-collection är mappade mot mål 12 Hållbar konsumtion och produktion. Du kommer snart att kunna läsa mer om både de förisolerade kylrören COOL-FIT och de Svanenmärkta microfiberprodukter från A-collection.

Logistik i världsklass involverar även hållbarhet

-      Ahlsells kärnverksamhet är att erbjuda logistik i världsklass där även hållbarhet ingår som en viktig del. Vi behöver vara innovativa och komma fram med tjänster som gör oss mer klimateffektiva. Det kan till exempel handla om smartare lastning och lossning, högre fyllnadsgrad på lastbilarna, minskad pappersanvändning och mer genomtänkt cirkulation av lastpallar, avslutar Gunilla Sandström.

 

Mer läsning för dig som är intresserad av hur vi arbetar med hållbarhet

Ahlsells hållbarhetsarbete
Innovativt samarbete

 

Här kan du läsa mer om FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

Hållbarhet

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript