Gemensamma fördelar med leverantörsportal
Leverantörsportalen innebär fördelar för både oss på Ahlsell och dig som leverantör. En effektiv hantering och kvalitetssäkring av produktdata utgör grunden för fortsatt digitalisering. Vi kommer att kunna hantera både mer produktdata och göra det på ett snabbare sätt. Integration till branschdatabaser innebär att leverantörer kan återanvända data som redan är registrerad och inte behöver göra det igen. Det blir tydligare vilka krav vi på Ahlsell ställer på produktinformationen. Som leverantör får du också överblick över din produktinformation i våra system och kan uppdatera den vid behov.
Vi har genomfört tester tillsammans med utvalda leverantörer. Kommentarerna från dessa leverantörer på portalen var mycket positiva. Hela 90 % av de deltagande leverantörerna tycker att portalen är lättnavigerad och enkel att förstå, att det är enkelt att skapa nya artiklar och uppdatera befintliga samt att Ahlsells krav på produktinformation är tydliga.
Förberedelser inför lansering
Det kommer att finns manualer som beskriver hur man skapar och underhåller produkter steg-för-steg. Vi håller också på att ta fram korta filmer som visar hur hela flödet sker i portalen. Den främsta utbildningen kommer att ske on-the-job, det vill säga genom att utföra uppgifterna i portalen efter lansering med all tillgänglig support. Ahlsells masterdataorganisation kommer att fungera som supportfunktion.
Du som leverantör kommer att få övergripande information i god tid och mer detaljer inför lanseringen i oktober 2021.
Leverantörssidorna och ingång till leverantörsportalen
Den uppmärksamme har kanske redan noterat att vi sedan ett tag har leverantörssidor på våra olika hemsidor med nyttig information. Dessa sidor kommer att utgöra ingången till leverantörsportalen när den lanseras. Här hittar du leverantörssidorna.
Om ni har frågor kring leverantörsportalen, kontakta er ansvariga produktchef eller ordinarie kontakt inom vår masterdataorganisation.