Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Vi gör vardagen enklare för Hellströms Rör

2021-10-07

Att driva ett mellanstort företag i VVS-branschen innebär betydligt mer än att bara utföra arbeten, fakturera och sköta bokföringen. Vad som helst kan hända – och händer. Folk blir sjuka, jobb ställs in, saker blir inte som man tänkt sig. Att då ha en leverantör man kan lita på är förstås mycket värt.

Håkan Hellström har drivit Hellström Rör AB i centrala Stockholm sedan 1988. Håkan har fem anställda och lika många frilansare som han anlitar regelbundet. Kunderna är mestadels företag och större aktörer, mer sällan privatpersoner. Sedan drygt tjugo år tillbaka är Ahlsell den största leverantören av material till företaget.

– Jag skulle nog gissa att sjuttio procent av allt jag köper in kommer från Ahlsell. Det är min huvudleverantör, utan tvekan, säger Håkan Hellström.

Små- och mellanstora kunder är grunden i Ahlsells verksamhet

För små- och mellanstora kunder som Hellströms Rör är snabba leveranser, kvalitet på utbudet, hög service, trevliga och tillgängliga butiker och pris viktiga drivkrafter för inköpsbeslutet. För att tillgodose deras behov krävs både bredd och djup i sortimentet, lokal närvaro samt professionella och erfarna medarbetare. Undersökningar visar att den här kundkategorin vanligtvis lägger närmare 70 procent av sina inköp hos sin huvuddistributör och endast var femte kund har bytt huvuddistributör under de senaste fem åren, vilket talar för lojala kunder. Det bekräftas också av Per Claesson som är säljchef för Ahlsells utesäljare i Stockholm. Han kan se tillbaka på ett långt samarbete med Hellströms Rör som är en av hans trogna kunder.

– Vi är väldigt måna om våra små- och mellanstora kunder. De får ofta en personlig relation med våra innesäljare och butikspersonal som de kan vända sig till i alla lägen med sina frågor och funderingar.

Innesäljarna löser problemet

De främsta anledningarna till att Håkan Hellström har valt Ahlsell under alla år är två – priserna och den goda relationen med Ahlsells medarbetare.

– Ahlsell har gett mig ett rabattavtal som jag nästan aldrig behöver se över, för jag vet att ingen annan kan ge mig så bra priser. Det är väldigt viktigt. Plus att jag gillar att ha med Ahlsell att göra, rent personligen. Men priset styr ju i väldigt hög grad.

Håkan har normalt sett inte några problem med leveranserna, men menar att pandemin ibland har ställt till det och att vissa varor har varit svåra att få tag på.

– Ahlsells innesäljare är väldigt bra på att buda mellan lager och fixa och dona så de brukar lösa problemet och se till att vi får det vi behöver. När andra leverantörer säger ”äh, den är restad”, ringer Ahlsell till något hämtlager i Nynäshamn och ber dem köra upp det jag behöver under natten.

Ahlsells webbutik sparar tid

I de flesta fall är det, som Håkan Hellström uttrycker det, ”killarna” som beställer varorna, det vill säga medarbetarna på Hellström Rör AB. Då använder de webbutiken, eftersom de oftast kan kopiera redan lagda ordrar och på så sätt spara tid. I de fall Håkan själv beställer något så ringer eller mejlar han Ahlsells innesäljare direkt.

– Det är rätt sällan jag behöver göra det, men det funkar jättebra. Jag gillar som sagt att ha med Ahlsell att göra.

 

För dig som gillade artikeln

VS

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript