Vid leveransen var ledningarna försedda med ankringsskydd i form av 120 PE-rör i tvåmeterslängder trädda som ett ”pärlhalsband” på ledningarna.
Ledningarna ligger nu förtöjda i Frihamnen i Stockholm. Där ska de under våren förses med belastningsvikter i betong mellan ankringsskydden så att de dels ska sjunka, men också hållas på plats så att den inte flyter upp. Allt som allt kommer ledningarna att väga 237 ton.
En smart, transportekonomisk lösning
Pipelifes geografiska läge i Stathelle, alldeles intill en fjord, är något av en förutsättning för att fabriken ska kunna tillverka ledningar i dessa dimensioner. Under tillverkningsprocessen skjuts ledningarna ut i vattnet där de också lagras innan de bogseras vidare till sina slutdestinationer ute i världen.
- Fördelen med att välja två långa ledningar istället för kortare 12- eller 18-meterslängder är att man slipper svetsa i samma utsträckning. Att frakta rören vattenvägen är också en smartare lösning transportekonomiskt, säger Elisabeth Mineur som är försäljningschef på ViaCom VA.
I vår transporteras ledningarna till Slussen
Resan till Frihamnen i Stockholm har tagit en vecka och gått från Norge utmed den svenska västkusten och därefter in i Östersjön via Öresund. Under färden in till den svenska huvudstaden fick ekipaget eskort av lots.
Senare i vår ska ledningarna transporteras vidare till Slussen där de ska svetsas samman och ersätta befintliga ledningar som behöver flyttas i och med de pågående arbetena vid Slussen.