Elbilsrallyt är en del av projektet CELLER-i, vars syfte bland annat är att undersöka hur bilar som drivs helt eller delvis med battericeller klarar sig i det kalla klimatet i norr. Projektet är ett samarbete mellan Pite Energi, Luleå Energi, näringslivskontoren i Bodens och Älvsbyns kommuner, Luleå tekniska universitet samt biltestföretaget Arctic Falls. CELLER-i finansieras med stöd av EU och som arrangör står anrika Älvsbyns motorsällskap vars verksamhet funnits i över 90 år.
Rallyt slår hål på myten om elbilar
I år tävlade de 15 deltagarna genom att köra sträckorna Luleå-Jokkmokk-Älvsbyn samtidigt som förbrukning, snittfart och andra parametrar mättes av studenter från Luleå tekniska universitet.
- Problemet är att det inte finns några normer för hur man ska deklarera verklig vinterräckvidd för elbilar. Inte ens återförsäljarna kan svara på hur länge ett fulladdat batterierna räcker på vintern. Därför tycker vi att elbilsrallyt är ett perfekt sätt att slå hål på den vanligaste myten om elbilar, nämligen den att de inte fungerar på vintern i Norrbotten, säger Robert Granström som är projektledare för CELLER-i och själv en rutinerad elbilist
Årets dragplåster i tävlingen var den legendariska rallyföraren Stig Blomkvist som har ett samarbete med eventarrangören Drivers Paradise. Där var det tänkt att en av delsträckorna skulle förläggas, vilket tyvärr det för årstiden varma klimatet satte käppar i hjulet för.
På bilden till vänster: temporär laddinfrastruktur med batterilager i Jokkmokk. På bilden till höger: selfiefotografering vid Polcirkeln.
Ahlsell och Vattenfall i samarbete kring laddinfrastrukturen
För Roger Nilsson, specialistsäljare Ladd & Sol på Ahlsell, var det en självklarhet att precis som förra året ställa upp i rallyt. Utöver själva bilkörningen väntade dessutom en ny utmaning då tävlingen behövde hjälp med en temporär laddinfrastruktur i Jokkmokk.
- Vattenfall bistod med ett jättestort batterilager som kom direkt från alpina VM i Åre där det fungerat som ett extra energilager. Från Ahlsells sida hjälpte vi sedan till med all infrastruktur kring batterilagret och knöt ihop säcken genom att koppla upp det mot 17 laddstationer från våra leverantörer Garo och Defa och Incharge som säljs genom Vattenfall. Det fungerade grymt bra och hela uppställningen har nu transporterats vidare för att ge extra energi vid ett annat event.
Ett roligt och utbildande event
När alla förare gått i mål delades priser ut i en rad olika klasser. Totaltidspriset gick till den förare som låg närmaste idealtiden för de bägge sträckorna. Tankpriset delades ut till den laddhybrid som använt minst flytande drivmedel och Elpriset fick den elbil som hade lägst snittförbrukning av el. Ahlsells Roger Nilsson kammade hem det så kallade Jokkmokkspriset för sin ”oselfiska” insats att inte stanna vid den obligatoriska Selfie-fotograferingen vid Polcirkeln, utan istället köra vidare för att hjälpa Vattenfall med batterilagret i Jokkmokk. Även ett bastupris delades ut till den förare som inte sparade på varken värme eller energi under färden.
- Utöver att vara ett både roligt och utbildande event, visar det här rallyt att elbilen, tekniken och laddningsmöjligheterna utvecklas och att framtidens fordon redan är en bra bit på väg, säger Roger Nilsson.
Är du nyfiken och vill veta mer om Ahlsells sortiment och erbjudande inom Ladd & Sol är du välkommen att kontakta någon av våra specialistsäljare.
Syd: peter.mosen@ahlsell.se 040-380 337
Mellan: thomas.zetterstrom@ahlsell.se 08-680 62 42
Norr: roger.nilsson@ahlsell.se 0907-861 019
Mer läsning för dig intresserad av laddstolpar och laddinfrastruktur
Ahlsell levererar Sveriges nordligaste publika snabbladdare
Ny kompetens inom solceller och laddstolpar
Ökad efterfrågan på laddstolpar
Nya möjligheter med ladda-hemma-stödet och Klimatklivet