Att lansera ett eget varumärke inom infästning har varit en viktig strategisk satsning för Ahlsell. Därför är det roligt att varumärket FIXX blivit ett uppskattat tillskott bland kunder inom Bygg, Industri, El och VS, men även av andra som ställer höga krav på sin infästning.
– Tanken bakom FIXX är att vi ska vara med och driva utvecklingen framåt och anpassa varumärket utifrån vad marknaden efterfrågar, säger Stefan Linné som är kategorichef Infästning på Ahlsell. Därför arbetar vi kontinuerligt med att bredda sortimentet och öka antalet koncept. Förra året startade vi till exempel upp det nya konceptet Bult & Mutter i pappförpackningar.
FIXX-konceptet på Sverigeturné
I dagsläget finns tre olika FIXX-koncept och framtagna sortiloger. Dessa är Infästning i FIXX-pack/FIXX-case som även passar till FIXX bilinredning, Bult & Mutter och Bandad skruv. I framtiden räknar Stefan med att ännu fler koncept kommer att lanseras, även om fokus just nu ligger på att bredda sortimenten inom de befintliga FIXX-koncepten. Förra året lanserades till exempel ett nytt sortiment med träskruv i FIXX-pack och hink.
– Målet är att halva vårt butikskoncept för infästning ska bestå av FIXX-produkter. I dag ligger den siffran på 30 procent och omfattar cirka 650 artiklar.
Under 2018 gjorde en Volkswagen Caddy inredd med FIXX-bilinredning en Sverigeturné för att visa FIXX-konceptets funktionalitet på plats i Ahlsells butiker. Utöver lokala event hade FIXX även en stor del av Ahlsells monter på Underhållsmässan i Göteborg. Varumärket har också lyfts fram i butiker, annonser, trycksaker och på Ahlsells hemsida.