Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

Tjejkväll stärker nätverk och skapar nya kontaktytor

2018-04-16

Fortfarande är det bara några få procent av besökarna på Underhållsmässan som är kvinnor, vilket också speglar branschen som helhet. Ahlsell vill ändra på det och har därför skapat ett forum för att de kvinnliga besökarna ska kunna träffas och utbyta erfarenheter med varandra under mässdagarna.

- Syftet är både att stärka befintliga nätverk, men också att skapa nya kontaktytor, säger Camilla Jacobsson, marknadschef Industri Rör & Armatur som tillsammans med kollegorna Helena Hoff, Åsa Larsson, Sophie Torstensson, Elisabeth Bergstrand, Ewa Sundlin och Carina Rimsberg ligger bakom arrangemanget.

Mingel, mat och en inspirerande föreläsning

Villkoren för att få vara med på Ahlsells inspirationskväll på Underhållsmässan är lika enkla som självklara – du ska vara kvinna och arbeta inom industrin. I år nappade ett hundratal tjejer på inbjudan och samlades i Ahlsells monter efter mässans stängning den 14 mars för mingel, mat och en föreläsning med Angela Ahola som är doktor i psykologi.

Med fokus på ökad jämställdhet, mångfald och hållbarhet

Under kvällen fanns även Claes Seldeby, Katarina Lönnelid Ahlquist och Lisa Rydberg, vd, HR-chef respektive utbildningsansvarig för Ahlsell Sverige på plats för att berätta om Ahlsell i allmänhet och strategin inom områdena jämställdhet, mångfald och hållbarhet i synnerhet. Ahlsells målmedvetna arbete med dessa frågor står högt på agendan och genomsyrar alla delar i företaget.

- Nu börjar vårt arbete ge resultat och ett tydligt exempel är att antalet kvinnor i chefspositioner har ökat med 64 procent, från 33 till 54 stycken bara under de senaste två åren, konstaterade Claes Seldeby.

- Jag är oerhört glad över att Claes, Katarina och Lisa tog sig tid att besöka inspirationskvällen, säger Camilla Jacobsson. Många har hört av sig till mig med positiva reaktioner på deras föreläsning och menar att vårt arbete med jämställdhet, mångfald och hållbarhet stärker varumärket Ahlsell och gör oss oslagbara, inte minst i rekryteringsprocessen.

Angela Ahola föreläste om det första intryckets psykologi

Kvällen avslutades med ett föredrag med Angela Ahola som är en av få svenska experter och föreläsare som har riktat in sig på det första intryckets psykologi och mekanismer. Åhörarna fick bland annat lära sig att det första intrycket är avgörande för hur vi uppfattar en annan människa och att vår iver att döma andra människor är evolutionärt betingad och har med våra överlevnadsinstinkter att göra.

- Om man förstår mekanismerna så är det lätt att påverka vilket första intryck man gör, sammanfattade Angela Ahola sin föreläsning.

Mässor och event Industri Hållbarhet

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript