2018-08-28

Ahlsell förvärvar norsk återförsäljare av verktyg och PSU

Ahlsell AS har tecknat avtal om att förvärva Bygg & Industrisalg AS (Bygg & Industrisalg), en norsk återförsäljare inom verktyg och PSU (personlig skyddsutrustning). Företaget har sitt säte i Sandnes, 13 anställda och en årlig omsättning på cirka 40 MNOK.

Sedan 2009 erbjuder Bygg och Industrisalg ett brett utbud av verktyg och PSU till professionella kunder i regionen kring Stavanger, i sydvästra Norge. Kundbasen är bred och omfattar kunder inom stat och kommun, bygg- och anläggning, transport och oljeindustri.

”Bygg & Industrisalg har en mycket kompetent och uppskattad personal och de kommer helt klart att bidra till att stärka Ahlsells närvaro i regionen. Tillsammans kommer vi kunna förbättra kunderbjudandet ytterligare och gemensamt ta verksamheten till nästa nivå.”, säger Rune Flengsrud, Landschef i Norge.

Ett allt starkare affärsklimat i regionen i kombination med en växande efterfrågan på effektiva verktyg och välsittande arbetsskydd talar för en fortsatt stark efterfrågan från kunderna. Ahlsell har sedan 2003 ett starkt erbjudande inom VVS och el i Stavanger. Bygg och Industrisalg tillsammans med den existerande verksamheten gör Ahlsell till en attraktiv totalleverantör till alla potentiella kundgrupper i området.

Tillträde planeras ske under september och förväntas ha en marginell positiv påverkan på koncernens resultat.

Karin Larsson, Chef för IR och extern kommunikation
08 685 59 24, karin.larsson@ahlsell.se

Johan Nilsson, VD och Koncernchef, Ahlsell AB
08 685 70 00, johan.nilsson@ahlsell.se

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter drygt 29 miljarder SEK och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. De tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 5 800 medarbetare, över 230 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!

Stockholm, 28 augusti 2018