Töm listan

Är du säker på att du vill tömma listan?
Orderrader:
0

Töm inköpslista

Du har 0 orderrader i din inköpslista.
Är du säker på att du vill tömma inköpslistan?

Din inköpslista

Någonting gick fel när priserna hämtades. Försök igen.

Din inköpslista är tom

EDI

Effektiv och bekväm e-handel med EDI

Har du hört talas om EDI? Den smarta metoden för att överföra information direkt till ditt företagsaffärsystem och/eller via e-post. Det kan till exempel handla om inköp, orderbekräftelse, leveransbesked och fakturor. Om inte så kommer vi här att presentera EDI närmare och förhoppningsvis göra det tydligare hur EDI kan förenkla faktureringsprocessen för dig och ditt företag. 

Vad betyder EDI?

EDI står för Electronic Data Interchange,och är en metod för överföring av strukturerad data enligt ett överenskommet format. Oftast handlar det om överföring mellan företag av information, exempelvis order, leveransavisering och fakturering. Eftersom informationen hanteras elektroniskt är risken för fel mindre och överföringen går betydligt snabbare. Ahlsell använder sig av idag av det två mest förekommande formaten av EDI: XML och EDIFACT.

Ahlsell har arbetat med EDI under många år och har idag en stor antal integrationer mot både kunder och leverantörer.

Hur fungerar EDI med Ahlsell.se?

En EDI-lösning med Ahlsell ger mindre manuellt arbete. Du som kund arbetar i ditt affärssystem och via EDI tar vi emot och hanterar orderna i vårt system - processerna för order, inköp och fakturahantering automatiseras.

Den automatiserar hanteringen och ger snabbare och bättre kvalitet i informationen mellan systemen samt minskar risken för att fel uppstår, vilket i slutändan ger förbättrad kvalitet och lägre kostnader. Ahlsell har idag ett stort antal kunder som valt en integrationslösning via EDI order och ett ännu större antal som valt fakturaflöde via EDI.

  • Minska ledtid. En snabbare process oavsett om det rör sig om fakturerings- eller orderprocessen
  • Mindre manuellt arbete. Du arbetar i ditt eget affärssystem och via EDI tar vi emot och hanterar orderna i vårt system. Integrationen mellan våra system gör samarbetet mer effektivt!
  • Färre fel. En automatiserad hantering ger snabbare och bättre kvalitet i informationen mellan systemen samt minskar att fel uppstår. Detta leder i slutändan till förbättrad kvalitet och lägre kostnader.

  • Den ena lösningen, vilken vi rekommenderar, är en så kallad Punchout katalog. Du som kund får tillgång till en kundunik version av Ahlsells webbutik. Är kan du lära mer om hur Punchout fungerar med Ahlsell och vilka fördelar som finns med detta.
  • Den andra lösningen är att vi skickar en elektronisk produktkatalog till ditt inköpssystem i avtalat format. Dessa innehåller normalt artikelnummer, benämningar, produktinformation, länkar till bilder samt kundunika priser.


Vilken dokumentation behöver du?

Meddelande från Ahlsell

Javascript är avstängt i din webbläsare. För full funktionalitet rekommenderar vi att du slår på Javascript